Får hoppa in här och fråga lite :). Vad är det för skillnad på vanlig scalare, altum, peru osv? Vet altumen blir större och ser lite annorlunda ut men har de helt olika beteende? Ja och att de kommer från olika ställen förstår jag med :) Har tankar på ett stor SA i framtiden med scalarer och diskus.
Lika bra att börja lära sig :)
Altumen är en egen art som blir större och mer graciös än den vanliga scalaren. Den har odlats i akvariemiljö men det har bara hänt ett fåtal gånger. Det gör att nästan (om inte all) fisk som vi kan köpa (som verkligen är riktig altum) är vildfångad.
Perualtumen är en variant av den vanliga scalaren som blir något större än den klassiska, och även har något mer graciös kroppsform (i alla fall enligt min mening). Men det är alltså ingen altumscalare.
Ganska ofta ser man även "Red-back scalare" i handeln också. Det är också en variant på den vanliga scalaren men vuxna exemplar blir mer eller mindre röda över ryggen (i alla fall en röd ton). Har för mig att DRD (tror jag han kallar sig) har lagt ut bilder på riktigt fina red-backs här på forumet för några år sedan.
Skillnaden på redback och peru, jämför med till exempel marmorscalare eller guldscalare är att dessa är naturliga former, medan de sistnämna är odlingsvarianter (och det finns det en uppsjö av). Ibland figurerar även Pterophyllum leopoldi som är en ytterligare scalareart. Man ser den dock inte så ofta i handeln (inte i sydöstra Sverige i alla fall).
Jag är inte på något sätt expert på scalarer, så ni som kan mer får gärna fylla i (och rätta mig om jag har skrivit något som inte är korrekt).
/Jocke