Jo, det går faktiskt att hålla Apistos i större kolonier. Men man får ha lite känsla för det hela. Det går inte att slänga en grupp vuxna apistos i ett akvarium och tro att det ska fungera.
Börja helst med en grupp halvvuxna individer som inte har hunnit bli så territoriella. När allt är stabiliserat så börjar gruppen utökas genom att yngel börjar dyka upp i akvariet. För att undvika inavel, kan man tillsätta några unga fiskar emellanåt.
Jag har haft en grupp på 15-20st Ap. Resticulosa i mitt 550 liters akvarium under flera år. Ibland har det varit 3 st yngel hopar som har lotsats runt av honor. Och jag har haft flera utfärgade hanar som har gått i akvariet samtidigt.
Även Borellii och Steindachneri går bra att hålla i kolonier.
Några regler som jag tror att man ska följa, för att få en "koloni" att funka:
1. Börja med unga individer. Undik fullt utfärgad fisk.
2. Lämpliga "strykfiskar"/ sällskap. Nyckelhålsciklider är till ex. perfekt för Ap. Steindachneri.
I övrigt är yt-orienterade tetror bra. Kardinal fiskar, otocinclus, killies, levandefödare.
3. När kolonin är stabiliserad och de sociala strukturerna i gruppen är utkristalliserade, så flytta inte om inredningen. Territorierna förändras om man börjar flytta om rötter/ växter och stenar. Det resulterar i att gruppen börjar om med sina sociala kraftmätningar, och det resulterar i längden att man bara sitter där med en stor dominant hane.
"Påtare" som älskar att rota omkring i akvariet dagligen göre sig ej besvär med en apisto-koloni.
Jag har inte rört inredningen i mitt 550 liters på flera år.
4. Mycket gömställen och växter i akvariet. Kan inte bli för mycket. Glöm att du måste se fiskarna hela tiden i akvariet. De måste få möjligheter att "försvinna" in i ett buskage av mossa eller dyka ner i någon hålighet.
5. Kolonier av apistos skall naturligtvis hållas i ganska stora akvarier. Stora arter som Steindachneri m.fl skall inte ha akvarier under ca 300 lter.
Små arter som Borellii, commbrae, Resticulosa kan hållas i grupper i akvarier ner till 200 liter.
6. Håll bara en art av Apisto i akvariet. Flera arter i samma akvarium har aldrig funkat för mig i längden, En art konkurrerar alltid ut den andra efter ett par år.
Jag tror att man bör tänka på vilka apisto-arter man väljer också. Vissa är fredligare och mindre territoriella än andra.
Dessa har jag haft bäst erfarenhet av:
Borellii, Resticulosa, Steindachneri, Giesleri, Vijeta.
Inte så bra erfarenhet:
Macmasteri, Trifasciata, D.Filamentosa (ingen apisto, men nästan ).
Mats har bilder på ett i mina ögon ett fantastiskt akvarium med en koloni Ap. Eunotus på sin zoon.
Jag tar mig friheten att länka till den.
Cirka 45 st. vuxna Eunotus plus yngel i ett 375 liters. Titta på bilderna, mer välmående Eunotus hanar får man leta efter.
Mycket bra exempel på en fungerande Apisto koloni!!
http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...82&gid=1861593
Mvh/