Agassizi är inte agressivare än andra Apistos (Jag förstår inte vad du fick det ifrån?)
Beteendet liknar de övriga arterna i komplexet. Varken mer eller mindre. Däremot är de inte lika fredliga och lugna mot varandra som arterna i Resticulosa Komplexet.
Men inte heller lika agressiva som till exempel Nijsseni eller Panduro.
Mvh/
Tja, det är mina egna erfarenheter bara. Vet inte exakt vilka som räknas in i komplexet. Men jag har som sagt utan problem haft 8 Pucallpaensis varav tre hannar i 250liter och de stannade så fint inom sina etablerade revir på cirka 30 cm var. I det karet går nu ett par baenchi och ett par Spec munruvare i total harmoni. Däremot som sagt kan inte två Agassizi samsas i 600liter. Så hos mig är de det agressivaste jag har haft sen jag hade röd ciklid på 80-talet. Vilket leder tillbaka till tråden hur stort revir har egentligen en utfärgad Agassizi? 10 kvadratmeter?
En annan observation är att när en hanne visar sig vek så ger sig även honorna på honom ibland. I synnerhet om den dominanta hannen är nära. Lite mobbingtendenser att följa strömmen kanske?