Mattias777
hej!
Bright-Blue jag var medlem tidigare i Sverige kommunistiska parti Skp men sen jag började kritisera sovjet gulag och stalin så ville dom att jag skulle begära utträde ur partiet vilket jag gjort,många av dom är urförbaskade på mig för dom vet att till hösten ska jag hålla föredrag om sovjet brott i Baltikum,/Ann-Mari
Då fanns det alltså lite sanning i min misstanke om kommunist aktiviter, det här blir ett fall för CIA: ) Hemma hos mig säger vi kommunist svin istället för kommunist men det är ju två ord för samma sak:P Inte riktat till dig nu Ann- Marie: ) Sen har ju många ärliga människor blivigt lurade av deras förrädiska ideologi och det är ju alltid tråkigt.
imported
Hej!
Hej!
Mattias777 för det första var jag på den tiden inte med i Skp för det andra hjälpte jag opositionen i Estland,Skp gick jag med i för 3 år sedan men har nu alltså hoppat av,/Ann-Mari
Jarnis
Men hallå, kom igen nu!
Det är nog ingen som på allvar tror att Ryssland kommer att försöka "ta över" Baltikum med militärt direkt eller indirekt våld. Dom beslutande, folkvalda, regeringarna i Estland, Lettland och Litauen har sedan ett bra tag anslutit sina länder till den amerikansk/europeiska försvarsorganisationen NATO som fullvärdiga medlemmar. Man deltar i militära övningar på samma villkor som övriga medlemmar i organisationen. Danmark, Norge, Tyskland, Finland m fl västländer bidrar med utrustning och utbildning till baltländerna, som t ex örlogsfartyg och sambandsutbildning.
Att tro på och sprida oron över att eventuella mellanstatliga dispyter i baltregionen skulle leda till vapenskrammel med Ryssland som en initierande part känns som vilseledande politisk propaganda som jag har svårt att förstå varför det förs fram. Det är verkligen HELT osannolikt idag och faktiskt även i övermorgon... Om Putin och gänget skulle ge sig ut på invasionsäventyr så kommer det att vara i något av dom oljerika, fullständigt sönderfallande ex sovjetiska småländerna söder om Sibirien som man inte ens vet hur dom stavas eller vad dom heter. Där kan man snacka om att "ingen bryr sig". Det hade på sin höjd blivit reportage i 2 dagar på Aktuellt och sedan hade alla glömt det.
Det bor en avsevärd mängd etniska ryssar i dom baltiska länderna och det är väl inte helt svårt att förstå att Ryssland därmed har ett stort intresse av vad som försigår i länderna. Ryssland stöder sin minoritetsbefolkning och ger troligtvis bidrag till dess politiska aktiviteter. Att som politiker i baltikum ropa att vargen (i det här fallet björnen) kommer måste ha dolda politiska/ekonomiska motiv snarare än att man verkligen är rädd att den ska få sig ett skrovmål.
Handeln mellan baltländerna och Ryssland är stor och om Ryssland behöver visa musklerna som kommer det i så fall att vara på det ekonomiska planet med sanktioner, höjda räntor, dyrare olja, export-tullar m m som är brukligt vid liknande konflikter. Dom baltiska ländernas ekonomier håller på att bli mer och mer integrerade med "väst"-ländernas och många företag investerar i Estland, Lettland och Litauen, du kan t o m tanka med ditt Stat-oil kort där. Estland var under andra kvartalet 2006 den snabbast växande ekonomin i världen följt av Kina och Lettland. Givetvis måste det vara svårt att utveckla sitt land i skuggan av en fd stormakt som börjar inse att man tappat ordförandeklubban och ivrigt försöker få tag på den igen.
imported
Hej!
Hej!
Jag hör ju att du Jarnis inte är riktigt insatt i det hela jag har jobbat för Balterns frihet under sovjettiden och känner dom framstående frihetskämparna som Mart Niklus Lagle Parek Gunars Rodhe för och nämna några känner även personligen Heiki Ahonen som nu är chef för ockupationsmuseet i Tallinn på den tiden var han polititsk fånge i gulag,för och återgå til ämnet,ryssarna har sedan urminnes tider sen tsartiden alltid haft ockupationsnoja och har det fortfarande,flera år efter sovjet fall kunde ryska Migplan svepa in över Baltikum för och sen återvända till ryssland,observera att detta har hänt sen baltländerna blev Natomedlemmar ryssland har till dagens dato aldrig erkännt ens att dom ockuperat Baltikum,dom vägrar och erkänna det,sen den breömda bronsstatyn i Tallinn flyttades till krigskyrkogården så har relationerna mellan Tallinn och Moskva varit minst sagt frusna,jag var på denna kyrkogård förra sommaren och såg statyn den står där nu i lugn och ro massor av blommor fanns där också,om du Jarnis frågar dom baltiska frihetskämparna som har en lång erfarenhet av rysk utrikes och inrikespolitik så får du höra vad dom anser,och när dom då berättat för dig om Kremls poitik så är det ord och inga visor vill jag lova,förvisso tror jag inte att det står tanks vid balternas gräns imorgon ryssarna har flera vapen än dom rent militära och sätta in,bla transporteras inte förnödenheter till Tallinn från Moskva längre den ströps för något år sedan,ryssland rustar just nu upp sin krigsmakt för miljarder rubel det kan mina vänner som har tillgång till både baltisk och rysk tv konstatera,Putin vill återupprusta hela krigsmaskineriet igen,han har själv sagt att han vill ha landet som det var i fornstora dar,jag vill nite säga att det blir ett militärt ingripande i Baltikum igen,me ja vill vara realist och säga så här,Ryssland har ALLTID ansett balternas territorium som deras och så sent som häromdagen så sa Putin i just Dn att han vill se baltländerna samt Georgien som ryska republiker igen,ja Jarnis så stod det och läsa i Dn denna vecka,utan och på något sätt måla hinhåle på väggen så måste man alltid vara på sin vakt när ett land som Ryssland satsar så hårt på krigsmakten igen och ändå med tanke på att den ryska jätten ALDRIG haft demokrati i den mening vi i väst menar med demokrati,ryssland har alltid haft en förmåga och likvidera länder i sitt omedelbara närområde och med bakgrund mot det nyss sagda så bör man vara på sin vakt,en god vän till mig en estländare frå Haapsalu i estland sa till mig vid ett telsamtal,balternas tragiska öde är att dom har ryssen som granne,Ps vill också tilllägga att jag på den tiden var medlem i ÖESK (Östeuropeiska solidaritetskommiten)vi jobbade för dom östeuropeiska frihetskämparnas rätt till självbestämmande, vi hade bla inbjudna föredragshållar från Solidaritet inbjudna (Lech Walensas organisation)
Lundensis
Hej!
Jag hör ju att du Jarnis inte är riktigt insatt i det hela jag har jobbat för Balterns frihet under sovjettiden och känner dom framstående frihetskämparna som Mart Niklus Lagle Parek Gunars Rodhe för och nämna några känner även personligen Heiki Ahonen som nu är chef för ockupationsmuseet i Tallinn på den tiden var han polititsk fånge i gulag,för och återgå til ämnet,ryssarna har sedan urminnes tider sen tsartiden alltid haft ockupationsnoja och har det fortfarande,flera år efter sovjet fall kunde ryska Migplan svepa in över Baltikum för och sen återvända till ryssland,observera att detta har hänt sen baltländerna blev Natomedlemmar ryssland har till dagens dato aldrig erkännt ens att dom ockuperat Baltikum,dom vägrar och erkänna det,sen den breömda bronsstatyn i Tallinn flyttades till krigskyrkogården så har relationerna mellan Tallinn och Moskva varit minst sagt frusna,jag var på denna kyrkogård förra sommaren och såg statyn den står där nu i lugn och ro massor av blommor fanns där också,om du Jarnis frågar dom baltiska frihetskämparna som har en lång erfarenhet av rysk utrikes och inrikespolitik så får du höra vad dom anser,och när dom då berättat för dig om Kremls poitik så är det ord och inga visor vill jag lova,förvisso tror jag inte att det står tanks vid balternas gräns imorgon ryssarna har flera vapen än dom rent militära och sätta in,bla transporteras inte förnödenheter till Tallinn från Moskva längre den ströps för något år sedan,ryssland rustar just nu upp sin krigsmakt för miljarder rubel det kan mina vänner som har tillgång till både baltisk och rysk tv konstatera,Putin vill återupprusta hela krigsmaskineriet igen,han har själv sagt att han vill ha landet som det var i fornstora dar,jag vill nite säga att det blir ett militärt ingripande i Baltikum igen,me ja vill vara realist och säga så här,Ryssland har ALLTID ansett balternas territorium som deras och så sent som häromdagen så sa Putin i just Dn att han vill se baltländerna samt Georgien som ryska republiker igen,ja Jarnis så stod det och läsa i Dn denna vecka,utan och på något sätt måla hinhåle på väggen så måste man alltid vara på sin vakt när ett land som Ryssland satsar så hårt på krigsmakten igen och ändå med tanke på att den ryska jätten ALDRIG haft demokrati i den mening vi i väst menar med demokrati,ryssland har alltid haft en förmåga och likvidera länder i sitt omedelbara närområde och med bakgrund mot det nyss sagda så bör man vara på sin vakt,en god vän till mig en estländare frå Haapsalu i estland sa till mig vid ett telsamtal,balternas tragiska öde är att dom har ryssen som granne,Ps vill också tilllägga att jag på den tiden var medlem i ÖESK (Östeuropeiska solidaritetskommiten)vi jobbade för dom östeuropeiska frihetskämparnas rätt till självbestämmande, vi hade bla inbjudna föredragshållar från Solidaritet inbjudna (Lech Walensas organisation)
Intressant, men hur var det nu med att dela in texten i stycken och meningar? Tror ändå att Putin är så realistisk att han förstår vad som händer om han inte håller fingrarna i styr. Tror knappast han vill ha både USA och EU emot sig och då menar jag inte bara ur krigssynpunkt utan även avbrutna handelsförbindelser samt uteblivna företagsinvesteringar. Det skulle helt enkelt bli en katastrof av oanade mått för Ryssland.
imported
Hej!
Hej!
Ja jag vet lundensis ska skärpa mig/Ann-Mari
imported
Hej!
Hej!
Mot bakgrund av den erfarenhet jag har samt om ni frågar samma fråga till mig och mina baltiska och ryska vänner litar vi på kreml? blir svaret ett rungande NEJ!/Ann-Mari
jonre723
Jajaja, nästa gång du snackar med KGB så hälsa att jag vill ha jobb om de pröjsar bra...
Lundensis
Hej!
Mot bakgrund av den erfarenhet jag har samt om ni frågar samma fråga till mig och mina baltiska och ryska vänner litar vi på kreml? blir svaret ett rungande NEJ!/Ann-Mari
Det får ju stå för er, men du tror väl inte på allvar att Kreml riskerar att flytta tillbaka Ryssland till Stenåldern igen bara för att få lägga vantarna på några fattiga stater. De kommer att få hela världen emot sig och det vet de om. Dessutom tror jag att en stor del av den yngre generationen ryssar inte sympatiserar med det gamla sovjetsystemet, utan är ganska västvänliga och vill nog att Ryssland går i den riktningen.
Malawi-micke
hej
Rysslad kommer aldig att invadera någon av dom baltiska staterna.pungt slut däremot så kommer dom att slå till mot dom små staterna som ligger emot sibirien och kina som tex. tjetjeni´n ganska snart.
sluta snacka så mycket och kom till insikt att alla baltiska länder bidrar till vårat döda hav östersjön
imported
Hej!
Hej!
Ni lär er visst aldrig hur kreml tänker?sen tycker jag du malaweimicke ska sluta snacka en jävla massa skit om baltstaterna har du någonsin hjälp dom?har du inte det kan du vara tyst!NI som inte känner till krlem sätt och tänka kan jag säga att dom bryr sig inte om vad andra tänker dessutom tycker jag att svenskarna i detta land ska hålla klaffen för sverige var det första landet i världen som erkännde ockupatitionen av Baltikum/Ann-Mari läs mer rysk historia så lär ni er
jonre723
Sverige skulle inte vara sena att acceptera ett ryskt återtagande heller så det finns väl inte så mycket att diskutera?
imported
Hej!
Hej!
Sverige har alltid varit rädd för ryssen,/Ann-Mari
Lutt
Hej!
Sverige har alltid varit rädd för ryssen,/Ann-Mari
Nope det har dem inte;)
Fanns bl.a. en man som hette Karl XII. Vi är vad jag vet det enda landet som intagit Moskva.
Aja tillbaka till nutid och framtid...Aldrig att ryssen skulle våga ta över baltikum, de vet om EU:s makt och sen har de ytterligare en nisse i väst dvs USA som inte skulle acceptera ett sådant beslut. Däremot är jag mer rädd för att Ryssland har lättare att ta för sig i Asien.
imported
Hej!
Hej!
Är du verkligen så naiv att du tror det om ryssen lutt? alltså att dom inte skulle kunna ta baltikum igen?jag hoppas du har rätt i det men uppenbarligen känner du inte ryskt tänkande liksom många fler på dettta forum,jag har ryska ocg baltiska vänner vore bra för dig och träffa ryssar som delar min uppfattning om baltikum samt även balter som har samma tankar,jag kan säga dig att ryssarna fullkommligt skiter i Eu lutt,/Ann-Mari
imported
Hej!
Hej!"
Jodu lutt sverige har varit rädd för ryssen i många år du var inte född när jag och fler med mig demonstrerade utanför sovjetunionens ambassad i Stockholm på Gjörvällsvägen på 80-talet,den enda svenska statsminsiter som vågat kritisera både USA och sovjet var Palme,När Leonid Breznjev var i Helsingfors på slutet av 70-talet och skrev på FNs deklaration om dom mänskliga rättigheterna samtidigt så jagade hans säkerhetspolis KGB dissidenter som tog dessa rättigheter på allvar på andra sidan Östersjön,du skulle få lite info lutt genom och träffa dom som var med på den tiden och som vet vad Kreml kan göra/Ann-Mari
Lutt
Hej!
Är du verkligen så naiv att du tror det om ryssen lutt? alltså att dom inte skulle kunna ta baltikum igen?jag hoppas du har rätt i det men uppenbarligen känner du inte ryskt tänkande liksom många fler på dettta forum,jag har ryska ocg baltiska vänner vore bra för dig och träffa ryssar som delar min uppfattning om baltikum samt även balter som har samma tankar,jag kan säga dig att ryssarna fullkommligt skiter i Eu lutt,/Ann-Mari
Jag är inte naiv utan kör på logik....du verkar tro att ryssland är nåt över alla andra, men visst skiter Ryssland i EU och kör sitt eget race så lär de få skit för det, inte till vapen dock....
Men förklarar Ryssland mot alla odds ett krig så kommer de inte ha en chans.
EU är ingen Lekhage annmari, dom har krigsmakt även dom och den har många olika vapen och fordon en trabantryssland.
Tror du på fullt allvar att de skulle våga ta över ett EU-Land? Du vet att USA alltid lurar i vassen också;)
imported
Hej!
Hej!
Jag hoppas verkligein inte det händer Lutt vi får se,händer det igen hjälper jag Balterna/Ann-Mari
Jarnis
Ryssland har ALLTID ansett balternas territorium som deras och så sent som häromdagen så sa Putin i just Dn att han vill se baltländerna samt Georgien som ryska republiker igen,ja Jarnis så stod det och läsa i Dn denna vecka
Du refererar till en ledarartikel i DN som handlar om hur en författare (Robert Kagan) framför sina ideér och tolkningar i en ny bok ("The return of history and the end of dreams").
Det enda faktiska Putin-citatet i artikeln är:
Enligt Vladimir Putin är Sovjetunionens sammanbrott - innefattande frigörelsen för Estland, Lettland och Litauen - vår tids största katastrof. Rysslands ambition är att återupprätta sin storhet.
I övrigt framför Robert Kagan dessa teorier:
En del av strävan blir att åter dra in Georgien, Ukraina och de baltiska länderna - gärna också Polen, Rumänien och andra delar av det före detta östblocket - i en rysk säkerhetszo, med hjälp av militära medel samt energivapnet.
Observera att detta är en författare och inte Vladimir Putin som uttalar sig!
Artikeln finns att läsa
här
Det lönar sig att alltid vara källkritisk och att granska fakta, det är väldigt enkelt att påstå att andra inte är insatta och att förmedla åsikter som om dom vore fakta på Internet.
Jag betvivlar inte och respekterar djupt den kamp som balterna måste ha genomgått mot sina tidigare ockupanter men det är nog dags för balternas yngre generationer att ta över det politiska initiativet med ett neutralt och av historien opåverkat synsett för att kunna utgå från dagens, snarare än gårdagens problem med Ryssland.
imported
Hej!
Hej!
Jarnis du verkar inte fatta Kreml har alltid räknat baltikum till sitt territorium,/Ann-Mari