imported
Hej!
H!
Jag kan också säga att jag just nu försöker och få tag i min KGB dossier,den ska finns troligtvist i Moskva,förra sommerna var jag och besökte KGBs arkiv i Tallinn dom sa att den är troligen förd till Moskva,/Ann-Mari
Olorin
Håll i er för nu kommer jag faktiskt att vara lite brutal och lite otrevlig.
Annmari. Dina inlägg saknar öppenhet för andra perspektiv, självinsikt och konsekvensanalys. Jag tycker att allt du skrivit hittils andas missionerande för religion eller ryssskräck. Du rycker små bitar ur närhistorien. Rysskräcken har aldrig lett till nåt positivt. När det var som värst dog mängder av Svenska soldater på rysk mark. Ryssland skövlades och svenska folket svalt för att resurserna gick till hästar och vapen.
Lära oss av historien är just det du själv borde göra. En gemensam nämnare till mycket elände sett ur historiskt perspektiv är att det spelar ingen roll vilken sanning man anser sig företräda, så fort man börjar peka finger på någon ondska så har man skapat två läger och konflikten börjar.
Fantisera lite om konsekvenserna. Låt oss anta att vi skulle tro att Ryssland ska invadera Sverige. Vad gör man då? Rustar upp försvaret? Startar ett hemligt lite atomforskningsprogram? Tränar infiltratörer för att nästla sig in i ryssland? Pumpar in miljarder i detta, lägger ner fritidsgårdar, universitet, idrottshallar, pensionärshem för att finansiera? Och när man gjort det, vad gör man då - anfaller eller?
För att ta ett välbekant citat - kasta inte första stenen. Tydligare än så kan det inte bli.
cfakvarielagret
Håll i er för nu kommer jag faktiskt att vara lite brutal och lite otrevlig.
Annmari. Dina inlägg saknar öppenhet för andra perspektiv, självinsikt och konsekvensanalys. Jag tycker att allt du skrivit hittils andas missionerande för religion eller ryssskräck. Du rycker små bitar ur närhistorien. Rysskräcken har aldrig lett till nåt positivt. När det var som värst dog mängder av Svenska soldater på rysk mark. Ryssland skövlades och svenska folket svalt för att resurserna gick till hästar och vapen.
Lära oss av historien är just det du själv borde göra. En gemensam nämnare till mycket elände sett ur historiskt perspektiv är att det spelar ingen roll vilken sanning man anser sig företräda, så fort man börjar peka finger på någon ondska så har man skapat två läger och konflikten börjar.
Fantisera lite om konsekvenserna. Låt oss anta att vi skulle tro att Ryssland ska invadera Sverige. Vad gör man då? Rustar upp försvaret? Startar ett hemligt lite atomforskningsprogram? Tränar infiltratörer för att nästla sig in i ryssland? Pumpar in miljarder i detta, lägger ner fritidsgårdar, universitet, idrottshallar, pensionärshem för att finansiera? Och när man gjort det, vad gör man då - anfaller eller?
För att ta ett välbekant citat - kasta inte första stenen. Tydligare än så kan det inte bli.
Vad bra sagt
imported
Hej!
Hej!
Hör du du pojkvakser jag har beskrivit mina och andras problem med kGB du var knappt född tror jag när dom jagade mig nerför Dombeget in Tallinn visa respekt vetja,sen en sak till jag snackar inte skit om ryssarna som sådant folk ta och läs för tusan inan du spyr galla,jag har massor av ryska vänner som jag umgås med sen hjäpte jag oppositionen i Tallinn under sovjettiden och det är jag jävligt stolt över,vad har du gjort för och hjälpa dom förtryckta bakom järnridån?har du hjälp dom fångnas familjer?har du gett bibel till människor som gillar bibeln?har du tänkt en tanke på dom som suttit i KGBs rannsakninngshäkte i sovjet eller Tallinn?har du överhuvudtaget kunnat föreställa dig vilket helvete Kreml skapade för oskyldig männsikor som inget hellre ville än och var fria?har du inte dessa saker jag nyss nämt tycker jag du ska hålla klaffen!!!! /Ann-Mari
AnnikaY
Snälla Ann-Mari, det var du som tog upp ämnet till diskution. Du får faktiskt tåla att folk svarar och också svarar emot. Ta inte upp ämnen och sedan be folk hålla klaffen.
Även ni andra som gett er in i debatten får lov att hålla god ton.
cfakvarielagret
Men det finns bara en sanning
alltså måste alla andra ha fel ???
imported
Hej!
Hej!
Olorin var 10 år när KGB jagade mig nerför Domberget sen håller jag med Annika håll god ton det gäller mig,jag har bar här i denna tråd beskrivit mina uppgifter i Estland under sovjettiden sen kommer olorin in med kritik detsamma gäller chefen på lagret dom behöver knappast frukta KGB någon av dom,sen en sak till nej jag har inte ryssskräck men man måste vara vaken när det gäller Kremls politik det har inget med ryssskräck och göra,/Ann-Mari
Ola-Svensson
Men det finns bara en sanning
alltså måste alla andra ha fel ???
Sanning: Ju fler Volvobilar det finns i ett område desto fler bävrar finns det.
Men betyder detta att vi ska oroa oss för bävrarnas fortlevnad nu när det inte går så bra för Volvo? eller borde Volvo lägga pengarna på bäverreservat?
Sanning och orsakssamband är inte samma sak.
cfakvarielagret
när KGB jagade mig nerför Domberget
------------------------------------------------
får man ta med en nypa salt
om dom ville arrestera skulle dom nog ha lyckats.
(Annmari..s sanning hon lurade alla o klev ner i en avloppsrör där träffade hon Bond i en dykardräkt o hade kavaj innanför, förlåt kunde inte låta bli)
imported
Hej!
Hej!
Fel chefen men rätt på det viset att skulle dom arrestera mig så hade dom gjort det på en gång dom varnade ju mig på Viru Väljak men du har fel på en punkt KGB ville skrämma mig genom och visa sig för mig så ville dom förhindra att jag tog kontakd oppositionella,jag vet liksom alla andra av mina oppositoionella vänner deras taktik,/Ann-Mari
johnnie69
det är ju helt otroligt , så fort annmari blir inblandad i ett ämne och det spelar ingen roll vad det handlar om , så spårar det ur totalt!!!!
Man måste ju tåla att folk tvivlar , ifrågasätter , har en egen vilja om vad dom tror är sant!
Lutt
Vi tar in Rambo då.
Nej men om Ryssland mot alla odds skulle anfalla Sverige så skulle vi vara rätt säkra ändå, vi skulle få hjälp av andra länder rätt snabbt och USA skulle inte vara slöa att blanda sig in i skiten för det är de ju experter på.
En perfekt dag att anfalla Sverige borde vara på midsommarafton;)
imported
Hej!
Hej!
Jag skulle kunna sätta ut namnen på våra vänner som suttit i arbetläger i Perm och olika fängelser men jag gör det inte avespekt för dom en av dom bor i Stockholm han vill inte att jag sätter ut honm så jag gör det inte,kan säga att han satt bla i Perm i Uralbergen/Ann-Mari PS Vill säga att detta sällskap skulle istället ha namnet Sandlådesällskapet
Lutt
Det är nog ingen bra idé att du hänger ut olika namn och det tillför inte direkt diskussionen.
Jag ser ingen anledning till att ryssland skulle vilja sverige nåt ont, den ända lilla anledningen skulle nog vara om regeringen skulle sätta ryssland på plats.
Ett tips annmari kasta inte in mer ved i elden för jag tycker du är minst lika bra kolsupare.
imported
Hej!
Hej!
Nej men menar du det lutt då tillhör du och jag samma klubb ha ha,/Ann-Mari Ps Har aldrig sagt att ryssen anfaller
Olorin
Inget ont som inte har nåt gott med sig. Det finns en del humor i den här tråden, men bara om man läser i parenteserna. Eftersom jag inte vill bidra till någons ökade ohälsa så har blir detta sista gången som jag diskuterar något med trådskaparen eftersom allt jag skriver uppenbarligen läses från ett perspektiv som jag med min medlemåttiga sociala kompetens inte har empati nog att förstå.
Det krävs två för att bråka så jag vänder härmed andra kinden till och testar ignoreralistan.
Wilhelm
Låt nu AnnMarie berätta färdigt vad och vilka KGB är, hur de jobbar osv.
Hon har knappt börjat hur hon blev jagad av KGB. Låt oss nu höra den spännande fortsättningen hur hon lyckades undkomma de otäcka KGB männen!
Fler snytingar eller åthutningar från vem det nu än är, så låser jag tråden på tid och evighet. Amen!
Mattias777
Och jag som trodde du var Marxist, Lenninist Annmarie:o
imported
Hej!
Hej!
Nej mattias 777 det är jag inte,jag återkomemr imorgon och berättar om när kGB gav mig en rsonlig varning på Viru Väljak sommaren 1980 det var 5 agenter som kom fram till mig men en som pratade med mig det var ord och inga visor/Ann-Mari PS Håller med Farbror Wilhelm nu ska vi vara snälla
kajp
Hej!
Nej mattias 777 det är jag inte,jag återkomemr imorgon och berättar om när kGB gav mig en rsonlig varning på Viru Väljak sommaren 1980 det var 5 agenter som kom fram till mig men en som pratade med mig det var ord och inga visor/Ann-Mari PS Håller med Farbror Wilhelm nu ska vi vara snälla
annmarie det är 28 år sedan o det har hänt lite under tiden Dvs Sovjet finns inte.
Till helgen är det ett stort advent i Krakow
http://www.zoofestiwal.krakow.pl/pages/index.php?page=home&lang=pl