Ettklickförskogen är medlem i Frivilligorganisationernas Insamlingsråd:
http://www.frii.se/index1.shtml
Jag citerar från sidan: "Rådets 86 medlemmar är Sveriges stora insamlare såsom till exempel Cancerfonden, Rädda Barnen, Röda Korset, Greenpeace, Amnesty International, Lutherhjälpen, Plan Sverige, Sjöräddningssällskapet och Frälsningsarmén. Men även ett stort antal mindre insamlingsorganisationer är naturligtvis medlemmar och alla finns presenterade och går att nå under rubriken Medlemmar".
På sidan
http://www.frii.se/1_fragorosvar.shtml står det så här:
"Hur mycket av min gåva används till administration och insamling?
Alla insamlingsorganisationer har kostnader för administration och insamling. Nivåerna på dessa kostnader skiljer sig mycket åt mellan olika organisationer. Hur det ser ut beror bland annat på arbetssätt och inriktning. Som givare ska du alltid kräva full insyn i hur din gåva används. En grundregel är dock att minst 75 % av de insamlade medlen ska gå till organisationens ändamål. Alla FRIIs medlemmar redovisar öppet hur de insamlade medlen fördelas. Under rubriken Medlem kan du enkelt få kontakt med samtliga FRIIs medlemmar".
På samma sida kan man läsa:
"För att jag som givare ska känna mig trygg: räcker det om den organisation jag vill stödja har ett 90-konto?
Nej, organisationen bör även vara medlem i FRII. Våra medlemmar har skrivit under på särskilda etiska riktlinjer och följer allmänt accepterade regler om personlig integritet. FRIIs medlemmar har även lovat att ställa upp sin årsredovisning enligt en viss gemensam mall som gör redovisningarna jämförbara och tydliga."
Slutligen:
"Vi är en insamlingsorganisation: hur blir vi medlemmar i FRII?
FRIIs styrelse väljer in nya medlemmar. Ni ska ha innehaft 90-konto i minst tre år och förbinder er att följa FRIIs etiska riktlinjer."
Här är FRII;s styrelse:
Styrelsen för 2008/2009:
Ordförande: Anna Hägg-Sjöquist (Plan Sverige)
Ledamot: George Olvik (Göteborgs Räddningsmission)
Ledamot: Petra Lindskog (Svenska Röda Korset)
Ledamot: Jonas Romson (Svenska Naturskyddsföreningen)
Ledamot: Fredrik Söderhielm (A Non Smoking Generation)
Suppleant: Dan Tavares (Cancerfonden)
Suppleant: Charlotte Enderlein (Radiumhemmets Forskningsfonder)
Suppleant: Peter Winberg (Neurologiskt Handikappades Riksförbund)
Vad jag förstår kan man alltså få tillgång till deras årsredovisning och FRII har den per automatik. Personligen anser jag att ett medlemskap i FRII och ett innehav av 90-konto som kontrolleras av SFI är tillräckligt för att jag ska anse att det är en seriös organisation. Men det är ju jag det...