Jag måste kommentera detta med handelsnamn! Ord som ciklid, gädda, tall, gran, blåsippa, harneskmal, gulfisk, gurami, osv. är inte handelsnam utan svenska. De är inte "skyddade" av "The Code" men de har en betydelse.
Janne Cichlidae = Ciklid eller Cichlid = Brokaborre
Loricariidae = Loricariid = Harneskmal
Så om ni är beredda på att skriva Brokaborre eller Aborren i löpande text när det gäller ciklider så är det helt ok tycker jag att använda ordet Harneskmal för Loricariider ;)
Ciklid funkar bra i löpande text. L-mal är en förkortning. Det är helt korrekt att ciklider hör till abborrfiskarna på samma sätt som loricariiderna hör till malarna. Jag har inte skrivit att jag ska använda harneskmal för loricariider, jag har skrivit att jag ska använda Loricariidae, loricariid eller harneskmal istället för L-mal.
Janne[/quote
]Corydoras kallar jag för Corydoras malar då "Pansarmal" är ett handelsnamn oftast för en specifik art av Corydoras även om det används lite mer allmänt.
Mvh Janne
Pansarmalar = Callichthyidae
Jag kommer köra på Loricariidae, loricariid och harneskmal för det mesta men L-mal om det passar bättre, L-nummer föregås av släktet. Förtydliganden finns inom parentes, så om det är en talspråksmässig artikel med ordet L-mal så sätter jag en parentes med familj Loricariidae första gången ordet L-mal används. Detta krävs alltså om harneskmal används. Familj Loricariidae får sättas in i en parentes. Frågan är om man kan använda Loricariidae utan att skriva L-mal. Kommer folk att förstå?
Nu kommer jag med en oseriös följdfråga:
Så ni som gillar L-mal (dvs inte Janne) och blir provocerade av termen harneskmal (troligen för att ni anser er vara L-malexperter men inte vatat att det finns ett inarbetad svenskt namn som till och med finns i NAtionalencyclopedien och tycker att ciklidioter inte ska ha en åsikt i saken håll er till era ciklider) ni anser förstås att vår svenska abborre är en P-abborre, ciklider är C-abborrar, smörbultar G-abborrar osv. ;)