Samtidigt tänker vi dock lika på en punkt. Du är nästan omöjlig att messa från nätet, om man inte gått Zoorfs akvaristikkurs... ;) ...och jag tror vi har samma grund till det, dvs ingen av oss vill drunkna i frågor vi inte bett om, men ändå kan svara på. Det är det jag vill ha fram egentligen - var och en måste få ha sin egentid, samt utvecklas där det är möjligt, eller där viljan finns. Bara för att man råkar kunna en del kan man inte bli kidnappad från sitt eget liv för att hjälpa andra. Man måste själv kunna få avgöra vad man vill delta i och inte. Trist nog verkar detta lite tabu att diskutera kring, Jantelagen ramlar som ett attans jordskred över huvudet så fort man närmar sig ämnet.
Om det är tabu eller inte - det vet jag inte, men det ligger mycket i vad du skriver och jag skulle nog vilja påstå att i 99 fall av 100 så svarar jag INTE på en fråga som jag läser i ett forum även om jag nu skulle "veta" svaret. Det är enklast att inte svara för då känns det som man har tagit på sig ett ansvar och sedan måste följa tråden.
Ytterst sällan så är det något jag själv frågar om i ett forum utan jag brukar nästan alltid svara. Det roliga är ju att fråga och få lära sig något nytt av andra i ett "nytt" ämne. Just nu håller jag på och rotar lite i detta med miljöfrågor och akvaristik och det känns kul att ge sig in på ett nytt område och lära sig nya saker. Här har jag också haft en hel del nytta av de trådar i ämnet jag startade upp här på ciklid samt på zoopet.
Men som du skriver det måste absolut vara upp till var och en att själv få välja hur aktiv man skall vara på internet - det har ingen annan att göra med.
För egen del så har ditt svar lett till en del funderingar (rent personligt), om vad jag använder min egen tid till egentligen. Vare sig NCS eller Zoopet (eller något annat akvaristiskt forum heller för den delen) kan hjälpa mig särdeles mycket med de frågor jag verkligen vill ha svar på, men visst, några saker snappas upp här och där. Ska jag ha svar på de saker jag verkligen vill veta får jag enten söka svaren själv eller fråga folk personligen (med undantag för en del rent akvaristiska frågor där jag känner mina begränsningar). Det är nog i allafall dags för en kontemplativ övning för min del, det finns många saker som tål att tänkas på.
Internet är framförallt suveränt som kunskapskälla om man har en gedigen kunskapskälla som bas när man börjar söka efter info. Jag är nog lite mer positiv än du och tycker att jag därför har lärt mig rätt mycket via info på nätet.
Men det finns många andra sätt som nog är bättre än nätet - jag prenumererar på ett 15-tal akvarietidningar, jag köper årligen ca. 40-50 böcker via amazon, jag besöker några akvariemässor varje år samt åtskilliga akvariemöten och som du skriver så tycker jag att den personliga kontakten är den som ger absolut mest.
Tyvärr är det väl som så att för den unga generationen idag så är väl nätet allenarådande och det tycker jag är himla tråkigt.