Kjell Jag utmanar ciklid.se att sätta ihop ett 5-mannalag som får tävla mot ett zoopetlag i akvariekunskap - så får vi väl se var de vassaste akvaristerna finns;)
Orsaken till att NCS minskar i medlemstal är kanske att fler tänker som du.
Kanske snart är dags att starta en rullatortråd här så att alla gamlingar här har något att prata om:D
God fortsättning - förresten
Det är väl för underbart att världen funkar likadant detta år som föregående - sticker man ut hakan så får man en smäll!! ;) Inte alls illa ment, den var dessutom välförtjänt eftersom jag uttryckt mig dåligt. Jag vet mycket väl att det finns en mängd verkligt duktiga akvarister på Zoopet, men guldkornen drunknar i massan. Därmed inte sagt att massan är fel, plattformen och jobbet på att skapa Zoopet är guldstjärna i sig - ju fler man lockar in i hobbyn, desto bättre. Så fortfarande stor eloge till dig, Kjell - du fortsätter att skapa akvaristiska finfina saker!!
Samtidigt tänker vi dock lika på en punkt. Du är nästan omöjlig att messa från nätet, om man inte gått Zoorfs akvaristikkurs... ;) ...och jag tror vi har samma grund till det, dvs ingen av oss vill drunkna i frågor vi inte bett om, men ändå kan svara på. Det är det jag vill ha fram egentligen - var och en måste få ha sin egentid, samt utvecklas där det är möjligt, eller där viljan finns. Bara för att man råkar kunna en del kan man inte bli kidnappad från sitt eget liv för att hjälpa andra. Man måste själv kunna få avgöra vad man vill delta i och inte. Trist nog verkar detta lite tabu att diskutera kring, Jantelagen ramlar som ett attans jordskred över huvudet så fort man närmar sig ämnet.
För egen del så har ditt svar lett till en del funderingar (rent personligt), om vad jag använder min egen tid till egentligen. Vare sig NCS eller Zoopet (eller något annat akvaristiskt forum heller för den delen) kan hjälpa mig särdeles mycket med de frågor jag verkligen vill ha svar på, men visst, några saker snappas upp här och där. Ska jag ha svar på de saker jag verkligen vill veta får jag enten söka svaren själv eller fråga folk personligen (med undantag för en del rent akvaristiska frågor där jag känner mina begränsningar). Det är nog i allafall dags för en kontemplativ övning för min del, det finns många saker som tål att tänkas på.
Annars tror jag inte en tävling i akvaristisk kunskap mellan olika forum skulle bli särdeles givande. Många är medlemmar/aktiva i bägge forumen, samt utöver det i flera andra forum. Bara att få ihop ett femmanna-lag som definitivt sade sig vara helt och hållet för det ena vore nog svårt. ;)
Men, men. Det kan vara bara som jag tänker.
Kjell[/quote
]Detta är väl om jag förstått det rätt en "skämt-tråd" och då får vi väl försöka hålla den "nivån" då - om man nu nödvändigtvis måste vara allvarlig så jag tror uppriktigt sagt att samtliga i denna tråd menar att det är bra att det finns många olika forum så att alla kan få sitt.
Vi menar nog rätt precis samma saker - men skämt är ett bra sätt att komma åt djupare saker. Inte heller detta illa ment, men mycket tål återigen att tänkas på!! ;)
Nå, ledsen om jag anstränger några intoxikerade hjärnor denna afton, men jag ville liksom få det på pränt... och då är jag ändå själv lite intoxikerad.
Och defintivt - god fortsättning på dig, Kjell!!
Hilsen,
P