Hur som helst är ingen som ialf jag känner felfri och alla kan göra fel, tror inte jag känner någon som är perfekt varken polis eller övrig medborgare. Jag själv har gjort massvis med tabbar även om jag överlag fösöker sköta mig i trafiken och hålla hastigheterna (funkar inte alltid dock).
Jag tycker polisen ska satsa på de som verkligen är en trafikfara och inte de som råkat trampa 4-5 km fel. Ska man ägna sig åt att titta på hastighetsmätare exakt hela körningen så anser jag att man är en större trafikfara i sig. Tycker mycket handlar om att få in så många som möjligt för att öka statistiken och få pengar till kassan. Hade varit bättre att vid mindre hastighetsöverträdelser få en varning eller liknande, kan ju vara vad jag tror betydligt bättre än att bara sätta dit folk.
Tycker man riktar in sig alldeles för mycket på fart, men den som ligger och pressar en i arslet som riskerar att ge framförvarande trafikant en svår whiplash som kan försöra en människas resterande liv är inte så noga med utan de som ska bötfällas är de som som råkat gå över hastigheten några kilometer. Sen är de klart de är skillnad på 6 km och 20-30. Min kusin blev ex bötfälld för 1 km överträdelse av en nitisk ( nu räkar ju iofs lasern bort tror det är 4 km ).
Sen anser jag att svenska bötessytemet är diskriminerade, här får man ex 6000 i böter oavsett om man har en inkomst på 70.000 i månaden eller 16.000, ska de inte kännas lika mycket för båda? Tycker inkomstbasetrat skulle vara obligatorsikt.
En annan fråga jag har är när vi pratar hastighetsöverträdelser är om detta verkligen är viktigare än alla rattfyllerister, drogpåverkade i trafiken, sjuka osv. Jag åker ju hellre med en som kör 10-20 för fort på en 90 väg än en som är nerknarkad på farliga läkemdel och kanske har rejält fördröjd reaktionstid.
Alla är ju olika bra bilförare, en som inte håller hastighetsgränserna kan vara betydligt bättre bilförare än den som ligger 20 km under och inte vet hur högerregeln funkar är min åsikt ialf.
Jag tror personligen att kameror som mäter mellan skåpen är en fara om jag nu inte har farthållare (har inte, klantade mig i beställningen). Då tror jag folk kommer titta på hastighetsmätaren i stället för vägen. Sen tycker jag det är bra med kameror på olycksdrabbade sträckor i för sig.
Nu fick ni mina åsikter. Trevlig lördag kväll på er!
Ja där var det många bra tänkvärda åsikter, som även jag kan ställa upp på, Peter från Kalmar tycker jag också har helt rätt.
jag kan ju bara lägga in en liten erfarenhet från mig, eftersom jag har faktiskt plockat upp efter dom som har tabbat sig i trafiken.
ja i alla fall, så har det alltid varit farten som har varit boven i dramat.
Men det är inte dom som kör på en 90 väg, 11 meter bred i 110 kilometer helt opåverkade av medicin, alkohol, och inte förglömma dom som vill ta livet av sig plus att det finns en del biltjuvar från 15 år som är inblandade i olyckorna.
Ja det vore skoj om någon kunde ta och kolla statestiken om varför det blev en olycka med större skador eller till och med dödsfall.
Ja jag kan ju säga så här, jag har larmats ut till en massa trafikolyckor, och att olyckan hände, det var inte att det var någon opårverkad bilförare som körde 20 kilometer för fort på en 90 väg.
Nej till 95 % så har det varit antingen självmord, det är lika med krock mot berg eller krocka med en lastbil front mot front. det har varit alkohol eller narkotika och tabletter, dom står nog för det mesta är det gäller trafikolyckor, om vi nu pratar om olycker i hög fart.
Jag har faktiskt varit med om några olyckor som har varit lite otäcka det är när äldre kör för sakta, eller ska ut i vänster filen och inte tittar i backspegeln, dom olyckorna har oftast hänt när det har varit vinter och det har kommit någon bakifrån och dratt i,.Janne