Ola Det där med kepsgubbar är en myt. Inte kloggas vägen igen av några kepsgubbar inte. Det är hur bra flyt som helst om man håller hastighetsgränserna. Inte många långtradare behöver man köra om heller på många vägar då de håller 90. På motorvägen när man kär i 110 byter man fil. Visst finns det problem med långtradare, det håller jag med om. 55an från Uppsala är jobbig.
Sedan är det fullständigt självklart att bilen drar mer bensin vid 110 än vid 90. Det är ren fysik om man säger så. Du måste dessutom bromsa in och gasa upp igen när du kör om långtradare och de som håller hastighetsgränserna.
Kom hit till Växjö ska du få se både kepsgubbar och folk som inte kan trafikreglerna, har trasiga blinkers och kör allmänt drulligt. Det äventyrar trafiksäkerheten för mycket, men annars skulle jag kunna plåta alla kepsgubbar jag måste köra om när de kör i 30-50 på våra 70 och 90-sträckor.
Ja första gången jag körde om en kepsgubbe - tänkte jag som du. Ta mig fan, där är en som stämmer med myten. Men nu har jag konstaterat att om det är någon som vinglar, kör alldeles för sakta eller inte kan blinka så är 7 av tio gubbar i keps, 1 av tio en gammal tant med glasögonen tryckta mot framrutan, ännu en en gammal tant eller gubbe i en bil överfull med andra seniorer som ser helt vilse ut och den sista kan se ut ungefär hursomhelst.
Sen blandar du äpplen och päron och har antagligen aldrig kört på E6an mellan Halmstad och Göteborg eller på E4an. Där är det två breda filer och var håll så du kan lugnt blåsa på i 110 UTAN att ha en enda kepsgubbe i vägen. Däremot får man väja in når det kommer en Merca, VolvoM Audi eller BMV i typ 180.
Eller som J McEnroe skrek nån gång "Answer the Question -pip-!" ;)
Vad jag snackar om är gubbarna som kör i 40-50 på 70 och 90 sträckor i stadstrafik, blanda inte ihop korten herr redaktör.
Tyvärr myten är helt sann, eller rent av överträffad av verkligheten - i a f i Växjö.
Och så får vi kasta in ett nytt vedträ på brasan...
En helt ny myt från verkligheten är 5 av tio som kör för fort är män i 30-50 år i någon form av svart volvo, 3 är folk som kör ny Audio eller Saab och resten ungefär vadsomhelst. Så här har vi tyvärr inga 20åringar i Porsche eller Ferrari :)