Ola
30-50-70
Att påstå att det är lika fel att köra 30 på femtioväg som 70 är obegripligt. Kör man på en fotgängare i 30 så överlever personen med största sannolikhet, vid 50 är chansen 50/50 om jag inte mins fel och vid 70 dör de flesta. Jag ser inte ens något större fel i att köra 30 på 50 väg, men visst, det är olämpligt. Kör man 70 så bör kortet riskeras.
Tror nog jag skulle föredra att bli påkörd i 70 före 50. Bättre död än ett kolli, men 30, det är ju bara en kepsgubbe i rullator som inte hinner flytta sig för en bil i 30. Det går ju inte att bli påkörd i 30. Så som fotgängare är det bättre med 30, där vinner du på poäng. Men 50 är bäst, väldigt få som retar sig på folk som håller gränsen och gör några stressade omkörningar där. Så även om det är många stressnissar som krockar så ligger mycket av skulden hos kepsgubbarna som driver dem över kanten så att säga.
För egen del kör jag aldrig om någon som håller gränsen om det inte på på flerfilig motorväg. Det är helt enkelt för skönt att kapa av en timmas bilkörning. Vilket får mig att tänka på att det kan vara trafiksäkert att köra fort(på bra väg) om man har en sträcka som tar fem timmar i skylthastighet och 4 timmar i under-förlora-kortet-fart eftersom.
Startar man klockan 13 och är hemma klockan 17 har det kanske inte hunnit bli mörkt. Vi ser allihop sämre i mörker(med eller utan keps) och stressas av mötande hellljus. Och framför allt är det i skymningen som en massa djur börjar upp och hoppa på vägarna. Att köra den extra timmen i mörker trött efter fyra timmar på vägen är inget plus. Visst, det finns en och annan bror duktig som stannar varje halvtimma, fikar, går runt bilen och kollar alla lysen, mäter trycket i däcken och allt vad man nu ska enligt "boken", men här är jag absolut så ärlig att jag kan säga att det är inte jag på väg hem från jobbet.