Nu hoppas jag verkligen att jag missförstått hela grejjen. Att bara räkna antalet som är döda efter att flyget landat är ju meningslöst. Det enda som borde räknas är väl hur många fiskar som överlevt flyget, karantänen och transporten till butik så att de kan säljas?
Håller helt med dig och i några av undersökningarna som jag refererade till så hade också detta kontrollerats. Eftersom det enbart varit själva transporten som det pratats om tidigare i tråden så nämnde jag enbart detta.
Vinke kontrollerade enbart tarnsportsvinnet.
Weber och Verhoeff kontrollerade även svinnet hos grossisten och det var 1,47% resp. 1,27% i deras mätningar.
Professor Chao har följt fiskarna hela vägen till konsument (så gått det nu går) och fick fram detta -före transporten >1%, transporten 0,15%, hos grossisten 0,81%, i affären ca. 3,5%. Totalt alltså ca. 5,5% och det stora svinnet verkar ligga i affären - dock bör man tänka på att detta enbart gällde kardinaltetran och den är ju känd för att vara extremt känslig (t.ex. är neontetran oehört mycket tåligare). Väl anpassad i ett hemmaakvarium är dock inte kardinaltetran speciellt ömtålig utan snarare rejält tålig.
Sedan säger det sig själv att det är oerhört svårt och framförallt kostsamt att följa och kontrollera svinnet i hela kedjan så det är därför kanske inte så konstigt att det "enda" som har kontrollerats i de flesta av undersökningarna är svinnet under själva transporten och hos grossisten.