Hemma igen efter fyra dagar på drift bland akvarium och ölstugor.
Det har varit fantastiskt roligt, supertrevligt umgänge och intressanta diskussioner om allt mellan himmel och bottensediment! Jag har inte skrattat så mycket på år och dagar som jag gjort under denna resa. Det var kul att vi var fler resenärer än någonsin i år. Jag hoppas få återse alla nya bekantskaper på nästa års resa!
Även rent akvariemässigt har det varit en suverän resa. Vi besökte flera för oss okända butiker som alla utom en visade sig vara lyckoskott. De butiker som vi besökt tidigare höll lika hög klass som vanligt.
Dessutom hade Zoo Zajac, som annars mest är kul att besöka för att den är sjukt stor, ryckt upp sig ordentligt och uppvisade nu både kvantitet och kvalitet i sitt fisksortiment.
Även de mest erfarna akvaristerna på resan med enorma fisksamlingar hemma hittade fiskrariteter som de sökt efter i många år.
Burger Zoo var mycket fint och deras rengskogskupol och oceaneri var helt otroliga och värda ett besök helt på egen hand.
Precis som Patrik skrev var deras saltvattensakvarium gigantiskt. man kunde beskåda det från många olika håll, gå tunnlar under vattenytan och se såväl grunda strandbiotoper med koraller och småfisk som uppemot tio-femton meter djupa sänkor där det simmade stora hajar. Det var så stort att det tog en bra stund innan jag fattade att det var ett enda stort akvarium/bassäng som hängde ihop. På många ställen simmade det stim med yngel efter annars extremt svårodlade saltvattensfiskar.
Själva Duisburgmässan var som vanligt intressant att se, och det fanns en del fynd att göra och inte minst fanstastiskt fina diskus, både till salu och utställda i diskuschampionatet.
Jag känner mina föreningskompisar mycket bra vid detta laget och jag vet att hotellets datorer får vila;-)
Hehe, ja så ligger det till. Så här dagen efter känns det som att hotelldatorn var det enda som fick vila...
[/quote
]Hmm... tror jag sett A. pucallpaensis idag, men jag har inte läst messet förräns nu.
Ja denna dvärgciklid fanns defintivt i en av butikerna.
[/quote
]Detta kan jag/vi helt förstå - men vi väntar med spänning på en mer utförlig berättelse från era äventyr i lokaler med skiftande vätska. Kul ändå att resan verkar ha varit bra, att inköpen (de få!?) klarat sig hem och att ölen var god.
Inköpen var långt ifrån få, tvärtom jag fick en känsla av att det handlades mer fisk och akvarietillbehör än någonsin på den här resan. Då ska man ändå ha i åtanke att vi för två år sedan gjorde en liten undersökning i bussen på hemresan där alla anonymt fick ange hur mycket de köpt fisk och akvarietillbehör för och då kom upp i den svindlande summan av 23.000 euro!
På årets resa köptes det såväl kompletta saltvattensanläggningar löjligt billigt som svindyra extremt sällsynta fiskrariteter.
Det kommer mer, men jag tänker spara de flesta av mina bilder och berättelser till resereportaget i Ciklidbladet.