56ovwal Vet inte om det finns nagon intresserad Men min firrre har nr 138 o ni kan se den i denna traden. http://www.discusnews.com/duisburg08/html/tanks.shtml No chans mot de stora men nu kan man iallfall sagt att man försökt. No chans ? Tyckte den var väl så snygg som de andra på samma sida. Är egentligen ingen större fan av diskusar i alla dessa odlingsformer, men erkänner gärna att de är förbannat tjusiga !
HenrikV hej! Faktum är att mer social fisk än diskus kan man inte hitta/Ann-Mari Är detta ett FAKTUM, eller en åsikt av en diskusfantast? Har aldrig haft discus, så jag är uppriktigt nyfiken.
imported Hej! hej! Jadu Henrikv det är ett faktum jag har haft diskus i många år och aldrig trott att en fisk kunde bli så hängiven sin ägare som diskus,har även i omgångar haft malawi och tanganyika men icke i personlighet kommer inte dessa i närheten av diskusfisken när det gäller socialt beteende,en diskus kommer fram till akvariet när dess ägare kommer,du kan stoppa ner handen i akvariet och den står still och låter sig klappas den simmar runt din hand och låter dig klappa hela den plus ryggfenan, den äter ur handen och du kan stoppa in mat i munnen på den,skulle man försöka och klappa nyss nämda fiskar simmar dom iväg och gömmer sig diskus har en personlighet det är inte bara en uppfattning från mig utan det är ett faktum,alla som håller och odlar diskus vet att jag har rätt på just denna punkt,jag har givetvist respekt för andra fiskar men diskus är diskus social till tusen/Ann-Mari
oaken hej! Jadu Henrikv det är ett faktum jag har haft diskus i många år och aldrig trott att en fisk kunde bli så hängiven sin ägare som diskus,har även i omgångar haft malawi och tanganyika men icke i personlighet kommer inte dessa i närheten av diskusfisken när det gäller socialt beteende,en diskus kommer fram till akvariet när dess ägare kommer,du kan stoppa ner handen i akvariet och den står still och låter sig klappas den simmar runt din hand och låter dig klappa hela den plus ryggfenan, den äter ur handen och du kan stoppa in mat i munnen på den,skulle man försöka och klappa nyss nämda fiskar simmar dom iväg och gömmer sig diskus har en personlighet det är inte bara en uppfattning från mig utan det är ett faktum,alla som håller och odlar diskus vet att jag har rätt på just denna punkt,jag har givetvist respekt för andra fiskar men diskus är diskus social till tusen/Ann-Mari Den dagen jag skaffar fiskar för att ha något att klappa, eller stoppa in mat i munnen på, så köper jag nog en hund istället :)
olaJ Den dagen jag skaffar fiskar för att ha något att klappa, eller stoppa in mat i munnen på, så köper jag nog en hund istället :) Böjd att hålla med föregående talare.....
imported Hej! Hej! Jag tror varken oaken eller olaj fattar detta med diskus hur social den är/Ann-Mari
joe Har du inte diskusen i akvariet? ;) Bingo! - såg detta och tänkte samma tanke...men sannolikt har nån hunnit före på sidan 4 som jag ännu inte läst. Vart tog referatet, kommentarerna, från Tysklandsresan vägen förresten - är detta en diskustråd?
joe Håller me Joe. Hur går det med mässan och pilsnern?? Det verkar vara mest öl...och lite dator - om man säger;). Men jag klandrar dem inte och tids nog kommer väl bilder och kommentarer till oss som sitter "fast" här hemma. Eller vad tror du LN?
Johnny_1 Det verkar vara mest öl...och lite dator - om man säger;). Men jag klandrar dem inte och tids nog kommer väl bilder och kommentarer till oss som sitter "fast" här hemma. Eller vad tror du LN? Jag känner mina föreningskompisar mycket bra vid detta laget och jag vet att hotellets datorer får vila;-)
PatrikMalmo Jora, en liten stund sa har pa morgonen tanker iaf jag pa er. Forsta dagen avklarad, och nasta vantar. Gardagen var lite marklig, fast bra anda. Forst besokte vi Aqua Tropica. Marklig butik, ratt slarvigt och ostadat overallt. Hade dock en hel del SA-ciklider i fullsize. Roligt att se men inget att slapa hem till baljan. Var aven skoj att se indisk bilbukfisk, en sallsynt firre i Sverige men hyfsat vanlig i Tyskland med grannlander. Ovrigt som beskadades var en akta vakthund (mastiff av nagon sort, ca 60 kg, morrade och skallde nar man forsokte fa kontakt). En finfin och social Gra jako fanns ocksa dar. Blev mycket fa inkop i den butiken. Efterat gick turen till Burgers zoo, en fantastiskt fin djurpark. Oceaneriet var suverant inrett. Inte sardeles manga kar, men ruskigt stora kar som kunde beskadas fran manga vinklar. Extra plus var att det minsann fanns yngel fran flera riktiga saltvattensfirrar i tankarna. Underbar syn!! Pa kvallen blev det ungefar som vanligt - en flock bira, trevligt snack och letandes efter matstalle. Men - nu er det frustuck som galler, och sa vidare till Verduijn cichlids!! Hilsen, P
Olorin Håll ett öga öppet för Apistogrammoides Pucallpaensis åt mig. Jag skulle behöva några att komplettera min grupp med och de är tydligen vanligare i Tyskland än här.
PatrikMalmo Hmm... tror jag sett A. pucallpaensis idag, men jag har inte läst messet förräns nu. För egen del har det blivit ett gäng A. pumilus, nagra kompletterande "grosarmgarnele" samt ÄNTLIGEN nagra Ladigesia roloffi. Letat länge efter den, nu är bara kruxet att fa hem den transportkänsliga fisken... Har även köpt nagon udda mossa för 120 spänn, bara en liten klump. Far se om den ens tar sig... ;) Men, men. Idag har varit en trevlig dag, manga bra samtal, bade oseriösa och seriösa. Schüsst blandning!! I morgon hägrar stor hotellfrukost samt mässan. Hilsen, P
Olorin Hmm... tror jag sett A. pucallpaensis idag, men jag har inte läst messet förräns nu. För egen del har det blivit ett gäng A. pumilus, nagra kompletterande "grosarmgarnele" samt ÄNTLIGEN nagra Ladigesia roloffi. Letat länge efter den, nu är bara kruxet att fa hem den transportkänsliga fisken... PGrattis, synd att jag inte hade lyckats meddela dig i tid.