http://xs233.xs.to/xs233/08474/revir20nov306.jpg
Ungefär så ser reviren ut idag. Minsta hanen håller i princip hela delen av den öppna ytan och en del av röset tillsammans med alla honor medan största hanen blir tillbaka tryckt till grottan längst in som innan. Honorna 3,4 och 5 håller sig ganska mycket inom sitt revir och håller på och gräver rejält. 4 och 5 gräver ut sanden under skifferplattorna medan 3 fortsätter gräva mot bakgrunden. Minsta hanen gräver mest under den yttersta stenen i röset men han åker även runt och hjälper honorna att gräva på sina ställen. Den sista honan verkar inte ha något direkt revir men hon håller till med dom andra honorna i den högra delen av akvariumet. Eventuellt har hon ett revir längst till höger vid bakgrunden där jag gjort en grotta men jag är itne säker.
Den största hanen har inte grävt något utan allt han gör är att hålla sig undan den andra hanen. Det känns inget bra att han får så lite utrymme men jag vet inte hur jag ska lösa det. Den bästa lösningen vore antagligen att flytta stenarna till mitten så det bildas en naturlig barriär och hanarna förhoppningsvis helt enkelt väljer varsin sida. Men problemet är att flytta stenarna är lättare sagt än gjort. Eftersom multisarna gräver så mycket behöver ju stenarna stå på botten vilket skulle betyda att jag blir tvungen att röjja om i hela akvariumet i princip. Jag skulle även förstöra alla revir och allt grävande de andra gjort vilket jag inte vill. Jag tror jag kommer att avvakta tills det är dags för snäckorna och se hur det går, eventuellt göra någon liten justering av röset. Största hanen äter bra och blir inte särskilt stressad och jagad av den andra så han bör inte fara illa.
Jag har lagt märke till att flera fiskar ibland gnider sig mot sanden vilket gör mig lite oroad. Det är inte någon sjukdom så jag är säker på att det är något knas med vattenvärdena. Kanske beror det på att pH är en aning lågt? Värdena nu är pH7.5, hårdheten 4dKH och ingen nitrit. Tycker ni jag ska försöka höjja pH? Är det bikarbonat man ska använda isåfall?
Skulle det annars kunna bero på att det finns metalljoner i vattnet, t.ex. koppar från ledningarna? Kommer ihåg när jag hade malawi förut att fiskarna ibland betedde sig likadant så eventuell kanske det är något med vårt vatten dom inte gillar. Vet inte om det är någon större fara och om jag bör ligga sömnlös över det men jag skulle vilja åtgärda det.
Haha känns som jag skriver för mycket. Mina inlägg blir minst tre gånger så långa som jag tänkt men hoppas ni orkar läsa det ändå. :D
mvh