Hej igen!
Varit väldigt tunnt med uppdateringar i den här tråden på sistone. Anledningen är att inte mycket har hänt alls i akvariumet. Jag har försökt allt jag kommit på för att försöka få dom att leka men utan resultat. Har varierat maten, höjt och sänkt temperaturen, experimenterat med vattenbyten (mängd, hur ofta, temperatur) och bara väntat.
Det enda jag egentligen kommit fram till är att dom verkligen ogillar när cirkulationen är en aning för stark. Jag har experimenterat lite med hur mycket fart det är på vattnet och trots att jag bara höjer pyttelite så flyttar genast paret som har revir vid glasrutan som strålen från pumpen träffar. Dom överger sin enorma krater dom byggt och istället börjar dom gräva bakom stenröset precis vid bakgrunden. Trots att cirkulationen inte alls är särskilt stark, dom är ju bra simmare så dom har inga problem med att hålla sig kvar, men det verkar ändå vara tillräckligt för att byta revir.
Jag är övertygad om att det itne är omöjligt att dom leker utan snäckskal men jag vet itne vad det är som saknas i mitt akvarium. Vattenvärdena är bra, det finns gott om grottor och gömställen och dom har bildat par. Det enda jag kan komma på är att det inte finns så jättemånga trånga grottor med bara en ingång, som liknar snäckskal. De flesta grottorna i stenröset är relativt stora utan det är väl egentligen bara skifferstenen och grottan jag gjorde i bakgrunden som påminner om snäckskal.
Tror det är dags att ge upp och lägga i snäckorna.
Kanske det -det ser ju onekligen lite mörkt ut - och frågan är ju hur lång tid du har på dig att färdigställa ditt projektarbete. Att få vissa fiskar till lek kan ju annars ta väsentligt längre tid, men, men...och leker de omedelbums efter det att du har hivat i snäckor så har du ju ändå nån form av tes redan där! Om de inte leker ens med snäckor, då blir det klurigare att hitta en anledning;)
Du bestämmer, men om jag varit du (och tiden finns) skulle jag ge det lite mer tid och under denna inte mixtra med nått! Men som sagt, du bestämmer och lycka till hur du än väljer! Och God JulXmas:)