Sen så kan jag hålla med om att fototävlingen är för de lite mer seriösa/duktiga fotograferna (tvivla på att Asta 82 ens läser på forumet), men tycker ändå att man kan överväga åtminstone två klasser. En "pro" och en "amatör/nybörjare" - alla måste ju börja nånstans och då är det ju inte kul kanske att alltid bli utkonnkurrerad av de som tar bättre bilder...
Min synpunkt.
Att något bör göras för att
öka intresset för tävlingen anser jag är helt klart. Det har ju minskat den senaste tiden. Kan det vara lågkonjukturens fel..eller.*-)
Något som även har minskat är bildkommentarer, vilket jag tycker är synd. För om de kommer från duktiga fotografer så kan de vara mycket lärande. Har själv lärt mig massor genom att titta på bilder samt läsa bildkommentarer från tidigare tävlingar.
Att dela in tävlingen i två klasser anser jag vara fel, vem ska dra gränsen för vem som är vad. Själv var jag helt oerfaren nybörjare i Feb -08, hade aldrig anv sytemkamera tidigare, är jag amatör då ? , när jag köpte min utr som är av lite dyrare prisklass, eller är jag Pro? Men min avsikt var att skaffa mig en hobby till.
Konnkurrens är nyttigt det ökar motivationen att lära sig mer om fotografering.. Bara för att man har tagit en kanonbild i eget tycke så är det inte säkert att man vinner det är ju trots allt de röstande som bestämmer..
Jag saknar som även en del andra, fiskar från SA,CA mm i tävlingarna.
Kanske olika tävlings Teman kan vara modellen, det funkar ju på Zoopet ex.
Att utesluta tävlingsdeltagare bara för att de vunnit tidigare känns fel, får säkert den effekten att det blir mindre deltagare...
Jag hoppas bara innerligt att tävlingen får vara kvar för det finns ett stort intresse bland olika forumsdeltagare ang akvariefotografering.....eftersom det har blivit billigare på senare tid att köpa bra digitala sytemkameror.
kaj.p Låt vinnarbilderna gå till en omröstning de tio bästa får vara med på nästa års NCS almenacka. Lägg sedan till två bilder från celibriteter typ Ad Konnings o låt dem signera ex antal almenackor. Möjligt det höjer statusen lite.
Tycker jag låter som en bra ide.
Mvh Göran