Jag står fortfarande för vad jag skrev, även om jag kanske tog i lite väl mycket ;)
Problemet med de flesta bilder som är med i fototävlingen är att de är tekniskt bra, men oftast totalt intetsägande. De föreställer en fisk med ett skarpt öga..... och skarpast öga och bäst retuscherade bakgrund vinner, kan man också använda "curves" i PS så man kan justera färgen är det ytterligare ett plus.
Denna månad föreställde iofs 3 av 10 bilder något som har lite med beteende att göra men det är inte varje månad det är så många. Jag tycker helt enkelt att bilderna är fina men tråkiga.
De flesta bilderna som tas och visas är ju bilder på endast en fisk vilket gör att det blir flest dåliga bilder i den klassen. Det är ganska svårt att få den typen av bilder att bli intressanta
Fiskar som äter andra fiskar eller fiskar som blåser upp gälarna osv är ju väldigt populära hur dåliga dom än är tyvärr.
En anna sak är ju att en bild som kommer ur en kompakt kamera är ju retuscherad så fort den lagras på minnet, oftast är det en dålig retush som inte alls anses som "ps fusk".
Att använda ps med bilder från en systemkamera är ju den moderna tidens framkallning, mycket att det man gör där gjorde man i mörkrum förr, inte skärpa men många andra justeringar.
JAg tycker det borde vara högre krav på foto tävlingen. 30% av bilderna borde inte ens vara med pga att dom är så dåliga rent tekniskt så hela tävlings iden blir på en så låg niva att det blir trist.
Jag tror att en högre nivå triggar folk medans en låg nivå avskräcker fotokunniga.
Tillsätt en jury som avgör vilka bilder som kommer med... då höjs kraven och på sikt blir det en bättre tävling.
Inför grundkriterier som helt enkelt skall uppfyllas, suddiga kort med skitig framruta vill man ju inte se i en tävling bla.