Kjell Förstår inte vad du menar.
Menar du att
utrotningshotade orkideer och lökväxter i t ex Borneo, Thailand och också Finland, som är vårt närområde.
har försvunnit pga akvariehobbyn. Vore i så fall bra med några konkreta exempel - det kommer jag definitvt att i så fall ta upp i mitt föredrag.
Jag har redan skrivit att jag inte kan frågan tillräckligt för att ge konkreta exempel men:
1. Vissa tillandsiaarter hotas/hotats av uttrotning pga. tillandsiasamlande. (vet inte var jag läste det).
2. Projekt pilgrimsfalk och liknande har haft dygnet runt vakter för att skydda äggen från att samlas in och säljas på äggmarkanaden.
3. Varför finns CITES om det inte sker en handel med utrotningshotade djur?
4. Det finns 3 eller 4 guckeskobestånd i Uppland. Dessa är hemliga. Folk gräver upp dem och sätter dem i sin trädgård.
Tillandsasamlare hotar tillandsia
Äggsamlare hotar arten som lägger äggen
Akvariefisksamlare hotar...., ja gör de det eller inte? "By default" anser många att de gör det. DÄRFÖR är det av intresse att diskuttera det andra för att reda ut om akvaristiken skiljer sig från dessa.
Förstod du nu vad jag menade? Det går inte diskuttera akvaristik lösryckt från all annan verksamhet som påverkar. Än mindre går det välja att ibland sätta det i ett större sammanhang, ibland vägra.
Edit: Skriver en "konstruktiv sammanfattning" som du kan lägga till din lista av uppslag: Finns problemen vi ser inom andra verksamheter, t ex växtsamlande och äggsamlande, inom akvaristiken? Om inte, varför inte. Om de gör det, i vilken utssträckning och vad kan vi göra åt det? Kan vi lära oss något från de andra närliggande områdena? Kan de andra områdena lära sig något av akvaristiken?