Ola Har man ett akvarierum så värmer man ju med fördel upp detta istället för vattnet (dvs håller dörren stängd, isolerar gärna osv). Frågan är om det är energieffektivt? Man tar nog vara på värmen från lampor bättre.
Just så gör jag, dvs värmer upp rummet (räcker med värmen från lampor och pumpar). Har någon enstaka doppvärmare igång till fisk som kräver mer värme, men försöker annars sprida fisk med olika krav mellan golv och tak. Skiljer mycket mellan golvtemp och temp i huvudhöjd (17-18 vid golvet och 24-25 i huvudhöjd). Tempen i systemet ligger mellan 24-25 grader, i kar högt upp (ej i systemet) ligger tempen uppåt 30 grader (utan värmare). Högt upp blir det därmed fjärilar, en del L-malar, Bettas mm. Ska bygga en ställning till med småakvarier där tempen ska få variera. Har haft problem med könsfördelningen på P. annulatus och P. gertrudae, går de för varmt blir det nästan bara honor. Fick däremot till en närapå jämn könsfördelning på A. baenschi vid en temp på 23 grader.
Att värma rummet torde vara mer energieffektivt än att värma varje kar för sig, liksom att köra med en enda fet pump till luft istf en liten till varje. Går det att göra ännu mer energisnålt?
Kör med luftdrivna filter för biologisk filtrering, till vattencirkulationen finns det mycket strömsnåla pumpar att köpa idag. Där är jag dock fundersam - om jag köper en ny pump som är strömsnål så sparar jag ju el. Jag har ändå köpt en ny pump, med all den resursförbrukning som krävs för tillverkning, transport och sådant. Blir detta ett nollsummespel för miljön eller tom värre? Rent personligt går det ju att räkna på i kronor och ören när break even är uppnått, och jag sparat tillräckligt med ström för att pumpen ska vara betald, men effekterna på miljön har jag svårt att överblicka.
Hilsen,
P