Kjell Må så vara, men om jag nu skall hålla ett föredrag om detta så tror jag inte att att det blir så uppskattat om det handlar om kärnkraft/kolkraft/vattenkraft/sol eller vidkraft.
Snarare vill de nog ha tips på hur man istället skall kunna minska energiförbrukningen vilket också är något som man direkt kan påverka själv.
Sidospår är ju charmen med detta forum!?
Allvarligt så finns det ju en mängd sätt att spara energi i akvarium:
- Isolera botten/baksida med frigolit.
- Använda täckglas för att minska värmeförlust via avdunstning.
- Inte ha varmare än nödvändigt.
- Anpassa pumpeffekten efter fiskarnas behov och inte köra "mer är bättre" principen.
- Om man kör ytterfilter, sätta detta bredvid akvariet istället för under för att minska friktion/värmeförlust i långa slangar.
- Att inte ha onödigt hög temperatur.
- Att inte ha onödigt mycket belysning/belysningstid.
- Att använda T5 belysning eller T8 med elektroniska drivdon.
- att som Micke säger, byta till grön el.
- Fyll på med mer...
Sen kan man ju alltid hävda att "om jag inte hade lagt min tid och mina pengar på detta hade jag gjort något annat ännu värre". Det ingår i vad som kallas Rebound effect, det går aldrig att undvika att det finns en sådan effekt men å andra sidan kanske någon gör något riktigt bra för pengarna och tiden man får över. Man kanske går ner i tid på jobbet och spenderar mer tid med sina barn eller engagerar sig med tid och pengar i välgörenhet?
Totalt sett blir miljö vinsten av ett konsumtionsbortfall alltid mindre än det totala bortfallet motsvarar. Detta betyder ju dock inte att det inte blir någon vinst.
mvh
olof