Ola
Jag har aldrig sett eller hört att dessa fiskar skulle bli sjuka, men det beror ju säkert på om de är anpassade för att bli förkrypta i naturen (som abborrar) eller inte.
Ja helt säkert beror det på vad det är för fisk. Kan ju tänkas att arter som endast lever i de större sjöarna inte är lika anpassingsbara. Abborrar kan man ju hitta i småpölar litet överallt där förhållandena är allt utom optimala.
Ola[/quote
]
När det gäller viktorior så verkar ju vissa i en kull vara just små och släpa efter för att sedan dö, men detta har jag alltid tolkat som att det är något fel på dem.
Jovisst en del individer är väl helt enkelt av "dålig kvalitet". Jag tror dock också att syrehalten spelar roll. Jag har ett "testkar" där jag har extra bra vattencirkulation och syresättning. Jag har provat yngel av ett flertal arter i detta och jämfört tillväxten med yngel av samma art i "vanliga" yngelkar. Det är en klart märkbar skillnad i tillväxt. Jag har köpt ett testkit för att kolla syrehalten men inte fått tummen ur röven än.
Sen är det väl också så att fiskar avger hormoner som hämmar tillväxten hos dom andra ynglen, så har man för många i ett kar så stannar vissa i växten. Detta kanske inte gäller alla fiskar, jag spekulerar litet nu..*-)
Hur som helst så har jag märkt att har jag 20 yngel i ett 75 liters kar så växer dom fort och håller samma storlek up till 3-4cm, med 60 stycken går det också om jag byter typ en tredjedel av vattnet varannan dag. Byter jag inte vattnet tillräckligt ofta så stannar fler i växten, även fast nitrat nivån är ok.
Då verkar det alltså inte vara det begränsade utrymmet i sig som påverkar fiskarna utan direkta följder av det begränsade utymmet, alltså syre halt och kanske växthämmande hormoner. Som sagt, detta är ju inte några vetenskapliga fakta utan snarare egna observationer.
Hur som helst tycker jag att det är ett mycket intressant ämne. Kanske kan bli en artikel i CB när jag fått ihop litet mer fakta:)