Kjell Intressant PFK-rapport från OATA-mötet i helgen http://www.practicalfishkeeping.co.uk/pfk/pages/blog.php?blogid=212
Har läst bloggen - intressant och tänkvärd (dessutom en länk till en, vad det verkar bra tidning!) Tack för det, Kjell!
Jag vet mycket lite om RSPCA - ungefär det som framkom i artikeln - och kan inte egentligen kommentera Olas inlägg (har heller inte bott i Storbrittanien), men måste ändå uttrycka min generella skepsis (mot RSPCA) utifrån artikeln. Sannolikt är inte RSPCA ansvariga för det hårresande exemplet som Ola beskrev - men det samlas, vad det verkar, en och annan vildhjärna i närheten av dessa organisationer. Även i Sverige! - där de bästa exemplen är alla dessa stackars minkar som återfår "frihet"!
Men länken tangerar också ett intressant spörsmål - som senast var riktigt aktuellt i och med Nelson - noshörningsungen (det var noshörning, va?) i Kålmården för ett antal år sedan - människovärde kontra djurvärde. När det verkligen kommer till kritan så är jag iofs ganska övertygad om att de flesta av oss har en tydlig distinktion här, men i den allmäna debatten och känsloläget kan det alltför ofta låta annorlunda.
Självklart ska de djur vi ansvarar för - både hemma och ute i naturen - ha det så bra det går - men, och det är ett viktigt men, de är inte människor!
Så jag kan ha förståelse för Olas utbrott (och andras i bloggen) - djurrätt känns är viktigt. Men det finns en hel del att hantera på agendan innan som kanns/är betydligt viktigare och tills dess ska vi nog försöka lägga energin på rätt ställe, tycker jag. Så, nu är min haka också ute..men, men!