Håller inte med Carl Zeiss och Minolta har alltid gjort toppobjektiv och de släpper till Sony, dessutom finns det sigma och andra pirater.
Carl Zeiss nyare ljusstarka objektiv med autofokus är inte direkt billiga om du inte kikat upp de redan. Å begagnade är inte ens att tänka på. Men visst, skärpan är i topp.
Visst finns det Sigma, Tokina och Tamron, men som sagt, vill man ha samma skärpa å snabbhet i AF så ska man hålla sig till Canon eller Nikon.
I regel ger ALLA Sigmas ljusstarka normalzoom/tele/telezoom grym kromatisk abberation på största bländare + oskarpt då såklart om man jämför. (även om de står "toppklass" på Cyberphotos hemsida)
Tamrons AF låter grymt högt + seg. Jag testade även Tamrons nya 70-200/2,8 i en butik härom veckan. Segare o mer osäker autofokus kan man inte hitta. Ändå testade jag det på 1D mark III -hus.
Men visst, de skall ju va skarpast av alla 70-200 på marknaden. Men de hjälps inte. De lär ändå aldrig bli riktigt skarpt när den inte hittar fokus när man fotar en inomhusbanymatch eller liknande.
Jag har sagt de innan, men säger det igen. Håll dig till Canon eller Nikon Olof!
1000D blir en bra början! Men tycker ändå de är bortkastade pengar när du får en begagnad 40D för några kronor mer.
Å nej, du behöver inte va orolig att alla kamerahus på Fotosidans annonsmarknad gått många exponeringar. Ärligheten på fotosidan är hög, å folk skriver ut eller har ett hum om hur många den gått. På blocket däremot är de nog lättare att bli lurad.