Bra, du får dock gärna tro på det. Gör du det?
Nej, jag tror inte på det du skrev men det gör ingen annan heller.
Detta tror jag:
1. Jag tror på att universum kom till i Big Bang. Jag är inte fysiker och litar helt enkelt på forskarkonsensus.
2. Jag tror att det startade en kemisk evolution någonstans på jorden. (Ett alternativ är förstås att livet uppstod någon annanstans, och kom hit med en komet men det måste ju ändå ha startat någonstans). När de självreplikerande kemikalierna blev tillräckligt avancerade kan vi kalla dem levande. (Självreplikerande kemikalier är inget konstigt). Detta liv var bakterier. Detta brukar ses som den första Stora Evolutionära Händelsen.
3. Eukaryoterna dvs organismer med cellkärna dök upp senare. De har bakterier som lever i dem (mitokondrier och hos vissa kloroplaster). Det finns faktisk eukaryoter som inte har dessa bundna till sig utan plockar upp dem från omgivningen så det är inget konstigt antagande. Detta brukar ses som den andra Stora Evolutionära Händelsen.
4. Celler börjar leva i kollonier och sedan samarbar de. Detta samarbete brukar ses som den sista Stora Evolutionära Händelsen och gav alltså upphov till flercelliga organismer (som vi själva). Efter detta verkar livet snabbt dela upp sig i alla stora grupper (men det finns alternativa teorier som bl a går ut på att de skalförsedda organismerna dök upp (någon började äta dem så de fick skal som försvar) och att den "explosion av liv" snarare är en explosion av fossil).
5. Sen så kollonialiserade dessa organismer nya miljöer där de utsattes för nya selektionstryck och svarade på dessa.
Solklart nu?
Hursomhelst så är det inte den här typen av evolutionsbiologi som jag kan bäst och håller på med själv, utan jag håller på med evolution "här och nu" och möjligen lite "då" i form av artbildning. Att det sker en evolution här och nu är faktiskt lika fastslaget som att jorden är rund. Ökningen av antibiotikaresistenta bakterier är evolution tex.
Edit: Man får peta in fotosyntesen (och kanske även cellandningen) mellan 2 och 3.