Du har fel. Det var Spencer som myntade uttrycket "survival of the fittest", inte Darwin. Darwin tyckte dock efter lite övertalan att det var ett ganska bra uttryck.
Uttrycket missuppfattas ofta. Det handlar inte om att den starkaste överlever, utan att den som är bäst anpassad till sin miljö överlever. Ett exempel skulle kunna vara att en lite svagare individ hittar ett sätt att överleva och reproducera sig genom andra metoder, exempelvis genom att vara försiktig och smart medan de starka individerna slåss dör i strider. Då är det den "svage" som är "fittest" och får störst chans att föra sina gener vidare. Egenskaperna individen besitter först vidare och utveckling sker. Givetvis är detta ett mycket generellt exempel, men visar ändå principen.
Dessutom måste jag säga att det är synd att ni fuckat upp denna tråd med skräp. Från början var den ju seriös och intressant.
Jag förstår ditt resonemang i princip, fast det är ju nog ganska sällan att båda stridande parter dör, i regel dör den ene och den andre får para sig. Visst, det finns ju sk. "sneaky fuckers" men det är ju knappast de som triggar igång honan att vilja para sig och därför är sannolikheten väldigt liten att ett sådant beteende blir dominerande i framtiden även om en del av individerna kommer att använda sig av det. De tar sin chans om det går, men de lever också farligt om de blir påkommna av en dominant hane. Det är alltså inte enbart de stridande som riskerar livhanken.
Ett bättre exempel är t.ex. en egenskap som gynnar födosök. T.ex. snabbhet hos en predator. De individer inom en population som av ärftliga egenskaper är lite snabbare än de andra kommer att ha en viss fördel vid födosök och så även vid flykt från rovdjur som prederar på dem, dvs. de har lite bättre överlevnadschanser. Om man antar att några av dessa individer överlever och lyckas få avkomma kommer en del av avkomman att få dessa "snabba" egenskaper som de i sin tur sprider vidare till sin avkomma. Alltså, principen är att ju fler generationer som går desto fler individer kommer att ha dessa "snabba" egenskaper.
Har jag rätt eller är jag helt ute och cyklar Ola?