Vad är det för rovdjur som har hindrat fullvuxna troffar att under tusentals, eller miljontals år (vilket man än tror på) att simma över 500 m sand?
Varför är det så vanligt i just Tanganyikasjön? Översätt teorierna till andra sjöar över hela jorden. Har inte alla sjöar höjts och sänks genom tiderna?
Är det bara jag som tycker det är märkligt?
Är fisken trygg i sin miljö så stannar den där, och resterande arter ser till att populationen hålls konstant. Förökar sig populationen extremt mycket, så måste en del ge sig ut över sanden, men det är osannolikt. Ser man statistiskt på två fiskars avkomma så är den menad att ersätta föräldrarna, dvs av två djur kommer två djur att överleva. Oavsett om antalet romkorn är 10 miljoner eller 100 stycken. Fodertillgång och revirplatser avgör, för ciklider (om jag greppar rätt).
I Tanganyika finns en hel del rovfiskar, så resan över 500 meter sand är inte helt enkel. Dessutom har vi strömmar och sådant att ta hänsyn till, så det är lätt hänt att fisken blir uppäten eller landar någonstans där den är ensam. Men visst, en del populationer har kanske grundats via yngel som följt med strömmarna och klarat sig undan predatorer. Spana i vart fall in Nilabborre, som finns i Tanganyika, så ser man enkelt att resan för en Troffe över 500 meter sand kanske inte är helt enkel. Och då bortser jag från ett bra gäng större ciklider som tar de små Troffarna som förrätten till frukost.
Men, men. Jag har inte studerat detta i detalj, det kan vara bara som jag tänker.
Hilsen,
P