imported
Mitt recept:
2 kg räkor med skal (de rödaste jag hittar i frysdisken, för det är ENORM skillnad mellan påsarna)
1 kg spenat
1 kg ärtor
0.5 kg kikärtor (ger bra konsistens)
2 citroner utan skal (för fräsch doft och c-vitamin)
0.4 kg sej
0.2 kg musslor
0.3 kg alfalfa och/eller mungbönsgroddar (fräsch doft samt inneåller mycker nyttigheter)
1 hel vitlök (utan skal)
ca 1 kg matrester exempelvis räkskal, frukt- och grönsaksrester (Men absolut inte potatis pga av stärkelsehalten, eftersom stärkelse är oxiderande och därmed drar ur syret ur vattnet)
50 eller 75 gram agar-agar beroende på hur mycket matrester
2 msk astaxanthinpulver (har inte provat linkans nya astaxanthin men då blir det nog 1 msk istället)
Receptet har jag provat mig fram till och jag har försökt få en mix som håller ihop bra och luktar fräscht. Samt naturligtvis en mix som ger fiskar med fina former och färger och som dessutom leker bra.
Wilhelm
Jag gjorde lite räkmix igår med nytt receptur! Då jag inte har några troffar, så behöver jag inte ha så mycket ärtor
1kg räkor med skal
0,5 kg ärtor
1 portion fiberberikad havrekli (1dl + 2 dl vatten, kokas enligt receptet på paketet)
1 dl ciklidpellets (finmalen)
½ tsk astaxanthin
1 rågad tsk vitlökspulver
ingen agar agar denna gång då jag räknade med att havregröten skulle vara bindemedlet och det funkade faktiskt hyfsat bra.
Men det hade nog räckt med en struken tsk vitlökspulver.
Det luktar ganska starkt av vitlök i fysen och i akvarierna.
kilova
Inte räkmix men ändå inom ämnet.
Sera Fishtamin 1 ml
Sera Tubifex 25 ml
2-3st rejäla nypor spirulina flingor
1,5kg Havregryn
1kg Spenat (förvällt)
1 litet salladshuvud (förvällt)
0,5 DL Cyklops
1 vitlöksklyfta
50 g Agar agar (ej nödvändigt då mixen ändå håller ihop bra)
Mixa mkt väl
jag kör detta till mina tropheus och har gjort detta i 4 år nu..
Crenicichla
Min mix / eller snarare senaste mix
400gr räkor hälften skalat hälften med skal
120gr musslor
100gr spenat
100gr ärtor
2 vitlöksklyftor
fishtamin taget i underkant men kanske 3-4ml
Astantaxhin
Olorin
Gjorde ett nytt recept idag som knappt kan kallas räkmix eftersom det är en mindre andel. Men jag hoppas det här ska passa mina Apistogrammor.
100 gram gröna ärtor
200 gram alaska pollock
300 gram frysta musslor
300 gram räkor med skal
3 klyftor vitlök
2 matskedar Astaxanthin
3 matskedar vatten
heljis
Svängde ihop min räkmix idag, som ska ges till tropheus och mbunas.
500g räkor med skal
600g gröna ärtor
450g hackad förvälld spenat
2 krm vitaminpulver för tamfåglar (tror det var krm, det låg ett mått i burken)
1 msk AstaPure astaxanthin
50g gelatinpulver
Några reflektioner: när jag tillsatte astaxanthinet blev smeten något mörkare och inte alls röd. Sist jag gjorde räkmix använde jag NatuRose astaxanthin och smeten blev mörkröd på sekunder i matberedaren. Ändå ska det här astaxanthinet vara mer än dubbelt koncentrerat.
Gelatinet gjorde jag tydligen helt fel med, blandade det med vatten men hettade inte upp det innan jag rörde ner det. Får väl se hur det blir. Varför finns inte bruksanvisning för hur man använder gelatin i räkmix på förpackningen? :)
StefanL
Svängde ihop min räkmix idag, som ska ges till tropheus och mbunas.
500g räkor med skal
600g gröna ärtor
450g hackad förvälld spenat
2 krm vitaminpulver för tamfåglar (tror det var krm, det låg ett mått i burken)
1 msk AstaPure astaxanthin
50g gelatinpulver
Några reflektioner: när jag tillsatte astaxanthinet blev smeten något mörkare och inte alls röd. Sist jag gjorde räkmix använde jag NatuRose astaxanthin och smeten blev mörkröd på sekunder i matberedaren. Ändå ska det här astaxanthinet vara mer än dubbelt koncentrerat.
Gelatinet gjorde jag tydligen helt fel med, blandade det med vatten men hettade inte upp det innan jag rörde ner det. Får väl se hur det blir. Varför finns inte bruksanvisning för hur man använder gelatin i räkmix på förpackningen? :)
Pulver/flingor ter sig annorlunda när det blandas in. Pulver fördelar sig betydligt snabbare och ger då en större effekt. Det är iallafall min teori. När flingorna smält samman med övriga ingredienser och upplösts så borde det bli liknande färg. Troligen doserade du mer pulver än vad du doserat med flingor. Flingor är mycket luft...
tricoti
Jag fick tipset att använda Agar agar istället för gelatin.
tricoti
Men du har ingen spirulina i smeten?O jag brukade toppa med konserverade musslor.Det gillar jag själv!
Kajjjan
Matnyttig tråd - i dubbel bemärkelse.
Var köper ni AstaPure astaxanthin?
doohan
Jag
Matnyttig tråd - i dubbel bemärkelse.
Var köper ni AstaPure astaxanthin?
använder NaturRose Astaxanthin. Köper från england ca 170kr för 50gram inkl frakt.
StefanL
använder NaturRose Astaxanthin. Köper från england ca 170kr för 50gram inkl frakt.
Det måste väl snart vara slut på Naturose Astaxanthin eftersom tillverkaren Cyanotech slutat med produkten i sitt sortiment.
doohan
Ja
Det måste väl snart vara slut på Naturose Astaxanthin eftersom tillverkaren Cyanotech slutat med produkten i sitt sortiment.
jag har ingen koll, men det lär ju sina förr eller senare. Däremot så gillar jag det bättre då det redan är som "damm" man slipper mossa det i en mortell.
Kajjjan
Det finns amerikanska sajter som säljer den. 45USD för 450g och sen tillkommer lika mycket i frakt. Hur länge räcker 450g? Eller rättare sagt, till hur mycket räkmix räcker det?
Kajjjan
Rätt långt när jag kollar hur lite som åtgår till en sats på 1,6kg. Frågan blir då hur länge räcker en sådan sats till 38 småtroffar?
Kajjjan
Finns det några billigare alternativ eller är detta det absolut bästa?
StefanL
Att beställa från USA för att få Naturose..eller t om England..känns i mina ögon som lite overkill när man som medlem i denna eminenta förening kan få köpa astaxanthin via Linkan AB med rabatt.
Nu är deras astaxanthin från annan leverantör då Linkan avslutade samarbetet med Cyanotech när de beslutade att lägga ned produkten Naturose.
Jag har själv inte provat den nya produkten, som för övrigt ska vara i flingform.
Annars finns det en del astaxanthin att välja mellan av andra producenter. Hälsoapoteket säljer men det är ganska dyrt och ligger i kapslar.
Angående hur länge 450gr astaxanthin räcker beror givetvis på hur många fiskar man har att mata. Man brukar säga mellan 8-11gr astaxanthin (en matsked) per kilo räkmix. Det räcker till en hel del räkmix...och med tanke på att hållbarheten är på ca 3 år och produkten fryses samt hålls mörkt så torde den mängden astaxanthin räcka fint under den tiden för en normal användning. Det blir ju ca 40-45kg räkmix som det räcker till...minst.
*Kanske kunde någon flink moderator lyfta ur denna diskussion ut från denna tråd då Görans önskan var att endast recept skulle ligga i den*
doohan
Undrar
Att beställa från USA för att få Naturose..eller t om England..känns i mina ögon som lite overkill när man som medlem i denna eminenta förening kan få köpa astaxanthin via Linkan AB med rabatt.
Nu är deras astaxanthin från annan leverantör då Linkan avslutade samarbetet med Cyanotech när de beslutade att lägga ned produkten Naturose.
Jag har själv inte provat den nya produkten, som för övrigt ska vara i flingform.
Annars finns det en del astaxanthin att välja mellan av andra producenter. Hälsoapoteket säljer men det är ganska dyrt och ligger i kapslar.
Angående hur länge 450gr astaxanthin räcker beror givetvis på hur många fiskar man har att mata. Man brukar säga mellan 8-11gr astaxanthin (en matsked) per kilo räkmix. Det räcker till en hel del räkmix...och med tanke på att hållbarheten är på ca 3 år och produkten fryses samt hålls mörkt så torde den mängden astaxanthin räcka fint under den tiden för en normal användning. Det blir ju ca 40-45kg räkmix som det räcker till...minst.
*Kanske kunde någon flink moderator lyfta ur denna diskussion ut från denna tråd då Görans önskan var att endast recept skulle ligga i den*
hur mycket linkan tar för sin astaxanthin?
Att köpa från england är inte svårare/dyrare utan snarare billigare än att handla över nätet i Sverige. Däremot usa kan vara lite knepigare då det igentligen tillkommer moms + tull (ca 33% på hela summan dvs även på fraktkostnaden) Handlar själv en del från usa och det har funkat ok. Lite lång leveranstid om man inte väljer raketpost :)
StefanL
Jag har inte köpt det nya som Linkan AB har, men du kan läsa lite om det i denna tråd:
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=45207&highlight=astaxanthin&page=22
Mia-L
Jag måste bara fråga en sak när jag ser alla recept. Varför använder ingen Broccoli i mixerna? Finns det något ämne som är farligt eller...