Lite matnyttig information som jag hittat i någon tråd.
Ursprungligen postat av Hogan1
Min egen räkmix med följande ingredienser:
1 kg räkor med skal
700 gr gröna ärtor
1 burk musslor i vatten
Spirulina
Gelatinpulver
Multivitamin
1/2 kuvert astaxhantin
Mina Malawi blev fullständigt skogstokiga och det blev nästan slagsmål i tanken. Men det grumlade ganska mycket.
Det där Agar-Agar måste jag prova nästa gång. Hur mycket behöver man och hur bereder man det?
Till din sats får du en mycket fast mix med 25 gram Agar-Agar / endymion
Ursprungligen postat av cichlids4fun
Tja Albin.
Kan du skriva ner hur du går tillväga när du tillsätter Agar-agar och om man ska kyla ner långsamt som man ska med gelatin....
Ok så här gör jag, (och jag vet att det finns folk som gör något annorlunda med bra resultat också).
Mixa alla ingredienser först, mixen bör ej vara allt för kall dvs åtminstone 5°C (ej frusen).
Därefter lägger jag över allt i ett spann med stor bottenyta (för enklare omrörning).
Sedan kokar jag upp 3 dl vatten tillsammans med 25 gr Agar-agar, en 25 grams påse räcker till ca 3 kg hyffsatt fast mix. För ännu fastare mix använd 25 gram till 2 kg.
När man kokar upp Agaret måste man hela tiden röra runt annars bränner det fast. Bränner det fast går det inte ens få bort helt med Svinto. Man får inte heller stänga av och på plattan för då tappar man stor del av bindningseffekten. Utan tempen måste hela tiden öka tills man tar bort det från plattan. Agaret har kokat färdigt när det är som Hallonkräm.
Därefter slår jag i det kokande agaret i hinken med övriga ingredienser och rör runt kraftigt tills det är ordentligt uppblandat.
Därefter paketering och sedan direkt in i frysen.
Man kan även göra superfast räkmix genom att värma upp hela mixen tillsammans med Agaret. Men antagligen går man miste om C-vitaminet då.
/ endymion
Mvh Göran