Alexander Ylipää;809098Lät intressant, vad tillför havre och vetekligröten i mixen?
Förutom det uppenbara vegetariska, så har både produkterna fina näringsvärden och nyttigt näringsinnehåll.
Jag har tidigare provat havregrynsgröt i räkmixen även om det var ett antal år sedan nu och det fungerade bra. Nyligen läste jag att en del matar sina Tropheus med havregryn och det hade gett bra utslag.
Jag vill gärna att den räkmix jag ger mina fiskar även ska passa som yngelfoder och då ser jag gärna att räkmixen är mycket fin i sin struktur. Jag provade först med fiberberikad havregrynsgröt (Axa), men tyckte att den blev lite för rufflig och ojämn så då tänkte jag att jag kör enbart med havrekli som grund tillsammans med skalade räkor och sedan tillför vetekli då denna produkt har hög halt av kostfiber (cellulosa) vilket gynnar arter som är algätare.
Jag har alltså dumpat gröna ärtor som ingrediens och provar detta recept nu. Ingen av ingredienserna är nya för mig i mina räkmixar så det handlar inte om oprövade marker, men själva fördelningen och receptet är nytt.