Det här kommer nog bli rätt svårläst men jag ska försöka svara
Mjo, men jag råkar ha läst på en del. Och jag är en tvivlare i dessa frågor. Vetenskapen kommer för de flesta människor aldrig att bli annat än en trosfråga. Jag kommer aldrig att kunna motbevisa en verklig vetenskapsman om någonting som de verkligen grävt sig ner i. Om en tvättäkta kvantfysiker påstår att universum är platt som en pannkaka, så har jag ingen möjlighet att bedöma det påståendet. Jag måste förkasta det eller tro på det.
Nu kommer inte en kvantfysiker påstå det utan snarare säga att det skulle lösa en paradox på ett smidigt vis OM universum är platt som en pannkaka och att deras formler stämmer bättre och ger mer exakta förutsägelser om det är så...
[/quote
]Samma sak med evolutionsbiologin.
Nej, det är en annan sorts vetenskap. Mer handfast. Vi har gener och vi har individer. Det är möjligt att förklara för "vem som helst".
PatrikMalmo
Sedan blir det lite lustigt när du skriver "sannolikt" - i vetenskapen så VET man väl, eller gissar man? .
Nej, normalt sett så VET man inte, men det är mycket sannolikt. Ju mer oberoende observationer som läggs till desto mer sannolikt. Te x får uppfattningen att livet har ett ursprung och att avancerade former uppstått ur enklare stöd från en stor mängd observationer och alla naturvetenskapliga discipliner.
PatrikMalmoEnligt min mening är vetenskapen dagens religion.
Det där är väl ändå en dålig metafor? Livsåskådning, visst, men religion? Jag kan inte se den metaforen som intellektuellt ärlig.
PatrikMalmoDärmed inte sagt att vetenskapen (eller religionen) har fel. Men det finns INGEN möjlighet för de flesta att egentligen skilja på det. Om vetenskapen påstår att den har rätt (men revideras då och då...), så är den inte särdeles annorlunda än religion för flertalet människor..
Det är just revideringen som är grejen. Vi vet mer idag än för 2000 år sedan. Allt gammalt ersätts inte av nytt. En hel del kunskap behålls. Håller du inte med?
PatrikMalmoAnnars var det lite lågt att kalla frågor för dagisanalyser.
Det där var inte menat till någon speciell eller något speciellt inlägg utan handlar om att jag är trött på att när jag försöker förklara vad man vet och vad man tror så kommer det ett intellektuellt oärligt svar av typen "det är i slutändan ändå tro". Nej! Det är det inte. Läs mitt första inlägg i den här tråden. Evolutionsbiologin är ett STORT område. Man kan inte bara avfärda det med en värderelativistisk analys. Om man gör det så förtjänar det att kallas dagisanalys
PatrikMalmoJag har redan påpekat att jag är rätt osäker i dessa frågor, medan du verkar vara tvärsäker.
Du missförstår min tvärsäkerhet. Jag har väldigt god kunskap i vad man vet i dessa frågor. Vilket stöd olika delar av evolutionen har. Vad som helt enkelt är odiskuttabelt, och vilket stöd som finns för det som trots allt går diskuttera. Jag gissar aldrig. Allt jag skriver är verifierbart. När jag skriver "mycket sannolikt" så betyder det "har stöd från flera oberoende forskningsgrenar" (OK, hårdrar lite)
PatrikMalmoHur hade du stått dig om en tvättäkta evolutionsbiolog påstått något? Hade du kunnat verifiera det till hundra procent, eller TROR du på det?.
Nu råkar jag vara en tvättäkta evolutionsbiolog med fyra års forskning inom evolutionsbiologi efter att jag tog min doktorsexamen (i evolutionsbiologi). Men visst, jag kollar bara på "här och nu" samt lite "nyss". Så om någon använder radioaktiva metoder till datering vilket inte är mitt område, så visst, då litar jag på att de vet vad de gör. Men kravet att verifiera något till hundra procent kan man inte ha. Det finns bara sannolikheter... Och om någon undrar, ja, jag har undervisat i evolutionsbiologi på både gymnasium och universitet
PatrikMalmoMen, men. Jag tror jag gör som många andra och lämnar en del öppna frågor och inriktar mig på fisken. Månne är sådana här trådar inte bra för forumet som sådant (bara en fundering), när folk börjar tänka på att lämna föreningen pga diskussionerna. Tydligt är att folk tar dessa frågor på allvar.
Det var faktiskt religionsdiskussionen som hettade till, inte evolutionsdiskussionen!