Ola Sedan är jag trött på att religionen alltid går fri!
Socialdarwinism och biologism är politiska avarter av evolution och biologi. Går vetenskapen fri? Nej, vi ska och måste motarbeta detta och själva se till att vi inte gör biologistiska uttalanden eller "det naturalistiska felslutet" (naturligt är inte samma sak som bra).
Självklart har religion orsakat konflikter och krig och påvens massmord genom att förbjuda kondomer! Det är oansvarigt att skylla på människan. Religion orsakar detta genom sin inneboende natur att ge sig själv monopol på sanningen!
Och hur skiljer sig detta från vetenskapen? Vetenskapen har inte En Sanning utan det är ett systematiskt sökande efter den. Det ställs upp hypoteser som sedan förkastas eller inte. Framförallt har den inte en urkund i form av en helig skrift eller liknande som den ska mätas mot hela tiden.
Detta är inte menat som ett utfall mot religion utan mot den följdsamhet mot den som finns. Varför får religioner hetsa mot homosexuella men inte nazister? Nej, jag är innerligt trött på att religionen alltid får komma undan med detta. Ni som är religiösa får lov att visa lite ryggrad och ta ansvar!
Självklart ska inte religionens utövare lika lite som vetenskapens utövare per automatik gå fria...men att skylla religionen alt. vetenskapen för olika ont som människan är kapabel till det är och förblir inte rättvist!
Att forska och upptäcka atombomben är inte ont per definition - men att använda densamma (som görs av människor) är ont (om än i vissa sammanhang ett ont för att försöka hindra ett större ont). Lika lite är det religionens fel per automatik att korstågen har ägt rum eller att protestanter och katoliker slåss/har slagits på i Nordirland m.m - utan människorna som missbrukat religionens utsagor...
Det är inte som jag skrev i ett inlägg tidigare (till deelay tror jag?) bilens fel att nån blir påkörd utan förarens...
Jag tycker också att det är trist att hela tiden religion får klä skott för allt ont som gjorts i religionens namn och inte för ofta (för att uttrycka sig diplomatiskt;);)) får kredit för allt gott som religiösa människor också har gjort för medsystrar och bröder...
Ola - religionen har inte heller den en sanning eller en urkund som ger alla svaren..det finns vissa grupperingar som anser detta (som säkert det finns också inom vetenskapen)..men det stora flertalet ängnar sig faktiskt åt tolkningar av dessa urkunder och "ett systematiskt sökande efter en sanning" som du ju skrev själv (åtminstone ungefär!;))...de flesta religiösa skulle sannolikt hålla med mig om att all tro är en pågående process där vi söker efter ett så gott förhållningssätt till tillvaron som överhuvutaget är möjligt...
därmed inte sagt att inte religionens utövare ska skärpa sig och visa mer ryggrad...där är jag helt enig med dig Ola. Att förbjuda kondomer är bara ett horribelt exempel och självklart ska inte religions utövare (observera inte religionen i sig!) få hetsa mot homosexuella etc. etc. allt detta är otvivelaktigt förkastligt!
Jag med flera gör vårt bästa för att tydliggöra att det finns de som inte är med på dessa åsikter (vi är faktiskt ganska många - klar majoritet i t.ex Svenska kyrkan - men kunde givetvis vara än fler!!)
Huva - det blev långt detta!
Nå, avslutningsvis och bara för att för att förtydliga - och säga det en gång för alla - ja, jag är präst i Svenska kyrkan och stolt över detta!