Hej!
Mattias då har du haft otur och träffat på fanatiker för utövas religionen på ett sunt sätt så blir den en välsignelse för hela männskligheten,titta Mattias på hur många människor som mår fruktansvärt dåligt idag pga inre tomhet så unge man ta reda på fakta innan du kritiserar religionen sen en anna sak
attias det är inte religionens fel att folk missbreuakr den på fel sätt,om du slår kniven i ryggen på din granne så kan du ju knappast skylla på kniven utan det är ju du som utfört gärningen och inte kniven/Ann-Mari PS Man märker ett tydlgt andefattigt samhälle där drogmissbruk finns ja listan kan göras lång på elände pga inre tomhet hos människor sen får du Mattias säga vad du vill men så är det
Ja, andefattigt visst är det det. Men att gå från askan in i elden är inte är så lyckat. Religion har inget med GUD att göra. Han finns utanför människans dårskap. Vad vet du om vad jag har kunnskap om? Har du levt mitt liv?
Jag har sett vanliga människor förvandlats till nåt mkt dåligt pga religion. Problemet blir ofta att man tar in kunskap om nåt man inte har kunskap om. Man får kunskapen genom en lära, ledare eller skrift om nåt som man inte har en aning om vad det betyder. När man sen försöker lära ut det till någon annan så blir det väldigt fel.
En annan sak som är vanligt innom religion är att alla börjar likna varandra. Man bär samma kläder, talar på samma sätt, försöker ändra på andra människor att bli på samma sätt som dem. Detta är ett mkt stort misstag då alla människor är induviduella och unika och skall inte formas av någon annan människa tror jag.
Detta fenomen finns också i det vanliga samhället. En av människans största fruktan är att bli utesluten ur flocken. Det gör att människan oftar anpassar sig för att inte drabbas av detta. Se bla nazityskalnd under andra världskriget.
Att vara modig och trotsa grupptryck innebär att man kan komma att stå helt ensam. Detta är ett pris man måste betala om man vill vara fri. Så korumperad som Israels religiösa ledning var när Jesuha verkade där så är det ännu värre idag. Jag är nog mer insatt än vad du har en aning om.
Visst finns det bra människor i religiösa sammanhang. Men man måste vara modig för att löpa linan ut tror jag.