Ola Jag skulle ju snarast gissa på att intresset är för stort och att det därför inte blir lönsamt: Andra är bättre på stordrift och de dumpar marknaden med billig fisk.
Möjligen - fast helt klart är hobbyn större i Tyskland och England som jag skrev ovan. När jag var nere i Tyskland nyligen köpte jag t.ex. hem en riktigt snygg platyform av en tysk odlare.
Samtidigt vet jag att majoriteten av ciklidodlarna i Västsverige ägnar en hel del akvarier åt korallplaty och black molly.
Jo, så är det säkert, men det är ju inte avelsformer de har tagit fram själva.
Fast visst finns det också fina stammar i Sverige av gamla vanliga varianter, fast det är väl som så ofta, att dessa är svåra att sälja här eftersom priset är det viktigaste för konsumenten.
Nu är jag kanske helt ute och cyklar, men går det inte fortare att se hur firren blir hos ungfödare = det går fortare = enklare?
Möjligen (återigen) men det svårare att hitta bra stabilt avelsmaterial att utgå ifrån i odlingen. En ny avelsform av levandefödarna kräver ju något alldeles extra som onta skiljer sig mycket från ursprunget.
Däremot fiskar som Eureka-aulonocaran och ghost-fryerin ju egentligen inte skiljer sig så himla mycket från orginalet.