Det går att få fatt i verkligt fina ex av olika svärdbärare och platy, det vet jag från det jag sett på jobbet. De är troligen inte odlade i Sverige och det är få som är beredda att betala vad det kostar, vågar jag påstå. Om stammen är stabil vet jag dock inte, har aldrig testat att odla på dem själv och känner inte heller till många som gör det. Några få vet jag ändå håller fina stammar av t ex Berliner och Wagtail (svärdbärare). De säljer dem lokalt, så någon spridning finns inte direkt.
Frågan är lite skoj, har senaste tiden funderat lite på olika stammar av just levandefödare. Pinter beskriver t ex helt svarta svärdbärare, och de har jag aldrig ens sett. Där finns en verklig utmaning för odling, de flesta verkar vara sterila enligt vad jag har uppfattat. Lyckas du få yngel av dem så ska du kunna separera dem från de matglada föräldrarna också... Svärdbärare är inte direkt enkelt att odla, enligt min mening. Svårare än en hel del ciklider. ;)
Hilsen,
P
Jag har för många år sen sett svarta svärbärare med gula svärd, en riktikgt läcker fisk, annars är min dröm knallgula svärdbärare ( typ golden av elitklass)
med röda fenor , har sett det en gång i mitt liv och glömmer det aldrig,
är nästan beredd att hosta upp vad som helst för att få tag i dessa.
Själv har jag röda svärdbärare av hyfsad klass men det tog några år innan
jag började bli nöjd med färgen, de är väldigt lättsålda,