Bilden är en riktig "teaser" - vad är det vi ser? Vad betyder märkningen/syfte?
Bilden visar Met. callainos "Cobalt Zebra" O morph, som i Sverige historiskt kallats "white zebra". Med risk att trassla in mig i begreppsförvirringen skulle man kunna säga att den är en OB utan fläckar (m.a.o. en O) av det vi i Sverige historiskt kallar för "Bright Blue".
Märkningen avser att kunna koppla specimen till de DNAprover som tagits på respektive fisk. Det var min uppgift på resan att fixa det. Ansvarsfullt men inte så svårt, och för att "garantera" att det inte gjordes några fel var vi ett team på tre personer som med fastställd rutin med inbyggda kontrollmoment genomförde denna DNAprovtagning. Eftersom arbetet var enformigt och rutinartat var kontrollfunktionerna av vikt då man kom på sig själv att tankemässigt sväva iväg till andra världar än "the art of fin clipping". DNAproverna måste tas innan fisken behandlas med diverse kemikalier eftersom DNA förstörs av dessa. DNAproverna består av en avklippt bröstfena i ett eget (förmärkt och förpreparerat) pytteprovrör med (tror jag ) ren alkohol och några saltkristaller av för mig okänd art vars syfte är att binda eventuell vatteninnehåll (inte helt säker) i DNAprovet (fenan). Märklappen består av speciellt preparerat papper (vi kallade det för japanskt rispapper men jag vet inte vad det är) som är beständigt i vatten, formalin och alkohol, och (av oss) märkt med penna vars "bläck" också tål "allt". Siffran på lappen är en löpande nummerserie som medföljer provrören. Numren som visas är en standardnummerserie men man kan beställa egna nummerserier om man vill.
De två andra i "the fin clipping team" vilar resp. läser bok efter "hårt arbete", Steve Somermeyer och Brian Stauffer.
Efter formalinpreparering så går preparaten till "professor pinning" som är en lokal dykare som på ett förträffligt sätt och med ett tålamod, som jag beundrar och bockar mig inför, nålar upp tiotusentals preparat och jobbar ca åtta timmar om dagen med detta krävande och pilliga jobb. Vet att jag har en bild på honom i arbete men hittade den inte