Fack o a-kassa har blivit två skilda saker i och med alliansen, massor har valt att inte vara medlem i facket och i bästa fall endast i a-kassan.
Jag vill nog inte påstå att det har skett i och med att vi fick en ny regering. Detta har varit på gång under en längre tid än så. Jag tror att en icke obetydlig del av LO- facken medlemmar röstar borgeligt och att en separation egentligen kommer från medlemmarna även om det odemokratiska styret i fackorganisationerna gjort allt för att hindra utvecklingen. Att det inte skett i större grad tidigare beror på det kollektivistiska trycket som gjort att många hellre trampat på sin självkänsla än tagit trakasserierna från fackets företrädare på arbetsplatsen.
[/quote
]Nu gällde det ju höjning av a-kasseavgift i if-metall, de uppfyller bara alliansens uppsåt med a-kassan, i dåliga tider höjs avgiften, i bättre tider sänks den, självfinansiering som det heter, metall är speciellt hårt drabbat.
Intressant vinkling detta med upp och ner av avgiften i olika tider. Jag lämnar det därhän. Kanske någon annan.....? Begreppet självfinansiering är dock mer förklarligt i sig och tarvar en bakgrundförklaring. Utan att påstå att det är medvetet från alliansens sida så vore det väl inte underligt om det vore ett försök till medveten förändring. Varför? Jo, den kraftiga anknytning mellan s-parti och fackföreningar som finns i Sverige är ju knappast till gagn för någon utom s-partiet. Ja kanske inte ens för dom. Oberoende brukar vara en moralisk ledstjärna för många men här verkar detta helt ha fallit ur ramarna. Så tanken att de borgliga partierna skulle arbeta för att fortsatt stärka relationerna mellan fackföreningsrörelsen och s-partiet är rent av befängd. Jag anser, trots att jag har respekt för invändningen avseende kopplingen mellan arbetsmarknadsavgiften och tidigare avstående från lönehöjningar, att hela 80 - 90 procent av a-kassesystemet finansieras med skattemedel. Inte kan väl någon tro att alliansen utan något försök till förändring av a-kassesystemet som alliansen "betalar" (ja dom är satta att sköta vår kollektiva skattepeng) och samtidigt se på när facken motarbetar alliansen och stöttar oppositionen. Nog för att alliansen har gett utryck för sitt stöd för det "svenska systemet" men hur naiv får man vara?
Min uppfattning är. Bort med all koppling mellan fackföreningsrörelsen och a-kassan. Det är en kollektivistisk förlegad tanke att koppla a-kassan till fackföreningsrörelsen. De tankar som styr fackföreningsrörelsen är kollektivistiska kvarlevor från en svunnen tid. Vi behöver fackföreningar men dom behöver nya tankar. Att det kan se ut som det gör i Sverige har sin grund i ett nära nog monopol på regeringsmakten för ett parti vars grundtankar i mångt om mycket är spungna ur samma är värdegrund som de som hyllar Marx, Engels och Lenin.
Sammanfattning: Ta bort all koppling mellan en skattefinansierad a-kassa och fackföreningsrörelsen. Och framför allt låt inte facken administrera a-kassan så länge den är finansierad med en enda krona av skattemedel.
[/quote
]Rätt eller fel, avgör ni! i nuläget vill jag bara hålla rätt på begreppen, man kan inte beskylla facken för nåt alliansen ställt till med.
Det är precis vad jag här försöker att göra. Och vem som har "ställt till" vad är upp till var och en att göra en egen bedömning av. Min uppfattning är att "som man bäddar får man ligga " och har man bäddat på det sätt man gjort i mer än ett halvt århundrande får man ta konsekvensen av det. Var inte naiva och purkna för att alliansen inte låter "sina" skattemedel vara med och indirekt stötta oppositionen.