Jag har bara haft Malawi ciklider och tycker de är riktigt sköna att se på och har mycket personlighet. Men fiskar som jag är lite nyfiken på är Tanganika ciklider som verkar ha ett riktigt skönt beteende och coola former. Det finns ganska små arter av dessa så det borde gå att ha ganska många små rackare i ett 720...
Hur som helst så gillar jag ciklider bara för att de har mycket personlighet och är underhållande att titta på. Tetra eller svärdbärare känns helt enkelt betydligt mindre personliga... men det lär säkert finnas åtskilliga av icke ciklider som är spännande att hålla i akvarie...
Sedan är det kapitlet med växter... som man slipper bry sig lika mycket om i Malawi/Tanganika men sedan finns ju Amerikanska ciklider som oftast brukar gå tillsammans med andra fiskar och massa växter och rötter... men det kan jag inget alls om!
Jo jag har ju förstått att dom har en hel del mer personlighet än "enklare" fiskar, men jag tror i första hand vi är intresserade av ett "snyggt" akvarium än hur själva fiskarna är eller beter sig. Kollade in de amerikanska cikliderna där fanns ju som du sa en hel del roligt.
Inget fel i att ha stort intresse i själva fisken men är nog mer ute efter ett möbelakvarie. Fast vem vet intresset kanske med tiden.
Många icke ciklider blir ju faktiskt ganska stora så småningom dom också vilket bör minimera risken för uppätning såvida man inte hushåller med dom största cikliderna?
Växter och rötter vill jag ha så malawi går ju bort för mig... fast väldigt rent inredda malawi kar är ju vackert det med iof. Får väll bli fler kar helt enkelt :D
[/quote
]Väljer du svart filtermatta så bör det räcka med 5-10 cm överhäng för att du inte skall kunna se filtermattan... eller störas av den.
Väljer du att ha insug så bör det fungera ifall du har ett mellanrum efter insugen och mattan så att vattnet kan passera igenom hela frontytan av mattan.
Ja ok... Tror ju som sagt var att det hade varit snyggast med "inbyggda" filterkammare, hur många insugshål tror du man behöver borra isåfall, bör man göra ett par riktigt långa insugshål från mitten av akvariet också? eller räcker de om man har utblåset från pumparna riktat imot varandra från varsin enda av akvariet för att få tillräckligt med rörelse i vattnet så att allt når fram till insugshålen och går igenom filtren...