Per Grus -nej, sand -ja (mindre om filtret inte tar i botten). Yngel, vet ej. tror inte det, beror på pumpen, men sannolikt inte om dem inte är helt nyckläckta? större hål = svagare sug iaf. Jag skulle skippa raster och bara använda filtermatta som är ett par cm för stor och kilar fint i hålet ev. en distans så att mattan inte trillar ner...
Jag skulle inte köra med rör om filtermattan fyller hela kammaren, då kommer du inte att använda hela filtermattan på ett bra sätt. Ska du ha patron med rör bör det varar fritt vatten runtom hela filtermattan. Jag skulle köra med en 5cm filtermatta i botten med biobollar el liknande ovanpå ev. en finare matta/filter högre upp i filtret + filtrering av ytvatten över filtermatta med någon sorts flödesreglering. Tänk på hur ett ytterfilter fungerar... in nertill - jämt flöde genom hela filtermedian - ut upptill
/Per
Hej Per.
Tack för den fina ritningen nu.... begriper jag vad du menar ;)
Verkar ju jävligt vettigt med en filtermatta i botten, sen kan man ju proppa i vad man vill, torv och sådant om jag vill förändra ph om de blir högt tillexempel.
En sådan här anordning i varje hörne räcker det i ett 720 Liters kar.
Om inte så måste jag nog böjja mig för öppna filtermattor med pumpar som suger in från sidan (slimline, som han på Nols ciklid hobby iaf sade skulle fungera.), men om man får ut samma filtereffekt på detta så är ju det bättre eftersom man inte ser filtermadrassen.
Om man vill ha bio bollar eller liknande imellan madrassen och pumpen, så är de ju bra att ha dom i någon slags nät påse, vad kan man använda, eller kan man borra massor av hål i en plastbytta och ha dom i eller något.
Tack för all hjälp det är kanon!