Tack för det Patrik.
Jo, jag hade haft två lokaler innan, den lokalen jag hade innan denna var ett gammalt utedass från början, som jag byggde till i två omgångar, så att den blev 24 kvadrat till slut, och den var fylld med baljor in iminsta skrymsle, ja där var det trångt i gångarna, jag tror jag fick in ca 12000liter i den lokalen.
Ja det är synd att jag inte tog några kort på den tiden, för att jag vet en del som besökte blev lite stumma när dom kom in i den friggeboden första gången dom var där.Janne
Mm, jag misstänkte att det varit lokal för dig även tidigare. Svårt att komma på allt som du gjorde i tredje lokalen vid första försöket (om man nu inte har turen att lusläsa detta forum, där du nu gett ABC-kurs i saker man bör tänka på INNAN man startar akvarielokal).
Tackar även för påminnelsen om sidokanalaren utanför jordfelsbrytaren. Nu ligger min egen på jordfelsbrytaren, likaså den centrala vattenpumpen. Klart osmart, men det är världens projekt att lösa det, numera står det kar i vägen för att dra nya ledningar och naturligtvis är det 4 jättebaljor på 700 liter och 4 på 200 liter. Hela möget sitter dessutom ihop, så ska jag in där får jag alltså riva hela rasket... *morr*
Med 12 kubik på 24 kvadrat greppar jag att det måste varit trångt... själv har jag fått in ca 6 kubik på 25 kvadrat, men det finns plats för ca 2 kubik till (om jag bara får ekonomin samt tummen loss att planera en ny ställning). I gengäld får jag plats i gångarna och lokalen upplevs inte som direkt trång.
[/quote
]I andra brancher så försöker man att uppmuntra närodlaren, i fiskbranchen gör man tvärtom, och dom som är zoohandlare trodde jag var åtminstone lite miljömedvetna.
Sedan om man ser det ur miljösynpunkt så slipper man alla långa transporter.
Nu pratar jag enbart om malawi och tanganyikaciklider.
Det med transporter gäller inte bara sjöciklider. Finns mängder med bra exempel på enkel/poppis fisk att odla, där det idag transporteras över halva jordklotet. Ta t ex många barber. Tigerbarben ska tydligen inte palla att packas så tätt som många andra fiskar, vilket ger ett transportslöseri när vi kunde odlat dem här i Sverige. Dessutom lättodlad (fast svårare än de flesta sjöciklider), och det finns tom fullständiga handledningar i _kommersiell_ odling av den att ladda ner (om man gitter leta). Och nej, jag mailar inte sådant material till någon, har lagt ned många timmar på att hitta liknande material. Leta själva om ni är intresserade. Att Tigerbarben inte kostar mer till slutkund är för mig en gåta.
Ta även slöjstjärtar. Visst, många på detta forum betraktar dem som fula skräpfiskar, men de kostar en rätt bra slant i butik och hur många som säljs i Sverige per år vågar jag inte ens gissa. Ekonomiskt borde det vara rätt bra lönsamhet på dem. Månne dyker det upp svenskodlade framöver, beroende på hur det går med importförbudet av karpfisk från länder utanför EU. För den ekonomiske som är intresserad av annat än sjöciklider så är det nog läge att hålla lite koll på barberna... ;)
Körde förresten inte Simontorp med "svenskodlad" märkning?
Nu ska jag ner i lokalen och göra lite fler misstag, så att jag lär mig mer inför nästa...
Hilsen,
P