Bra initiativ, Janne!!
Jag håller som bäst på med att bygga min tredje lokal från grunden och suger åt mig av all information jag kommer över. Många diskussioner om vattenbytessystem, belysning, centralfilter o.s.v. har förts genom åren med framförallt herrarna Leif Persson, Landskrona och Hasse Emilsson i Simrishamn. Ett och annat har man snappat upp vid besök hos andra odlare, inte minst besöket hemma hos dig för några år sedan. Nu ska all teori omsättas till praktik i den nya lokalen med målsättningen att det ska vara så lätt och bekvämt som möjligt, inte så tidskrävande och gärna inte alltför dyrt i drift. Nu har jag fördelen att jag i princip börjar från ruta ett. Nästan uteslutande nya akvarium, nya träställningar, ny belysning o.s.v. så jag kan bygga efter en modell som jag tror på. Min första plan var att pressa in så många kubik som möjligt i det begränsade utrymmet som står till buds (ca.12m2), men tänkt om efter ett besök hos en annan odlare. Han har som filosofi att man ska kunna sitta i sin snurrestol i mitten av lokalen och se in i samtliga akvarium. Ett resonemang jag fastnade för och därmed uteslöts smala, trånga gångar mellan ställningarna framför en mer luftig planlösning. Jag tappar några kubikmeter akvarievolym, men får förhoppningsvis en trevligare lokal att vistas i.
Du nämner ett antal firrar lämpliga att odla som är lättsålda och med goda ekonomiska förutsättningar och även några som är mer svårsålda och sämre ur en ekonomisk synvinkel. Jag har valt att prioritera de mer svårsålda av den enkla anledningen att det råkar vara just dom som intresserar Mig. I Mitt fall är det sandcikliderna från Tanganyikasjön som ligger mig varmast om hjärtat och därmed är det sånna jag kommer ha i mina akvarium. Jag är inte intresserad av att odla exempelvis Tigerbarber i stora mängder bara för att det skulle var bättre ekonomi i det. Jag skulle däremot gärna odla Tigerbarber eller någon annan barb, tetra, ungfödare etc. vid något tillfälle bara för att se om jag klarar av det, som en ren utmaning alltså.
Nåväl, nog om mig och mina planer, jag har några funderingar/frågor.
Jag har på senare tid fått höra från olika håll från personer som köpt firrar av odlare med källarlokaler att de fått skygga fiskar som gömmer sig så fort någon kommer i närheten av akvariet. I det ena fallet gällde bl.a. Ps. demasoni och L. caerulleus som ännu inte efter nästan ett år vant sig av med sin skygghet. En teori var att det kanske kunde bero på att odlaren hållt sina fiskar i väldigt begränsad belysning (svag takbelysning och bara kortare stunder med belysning direkt över akvarierna) Nåt du, eller någon annan har någon kommentar till? Min avsikt är att göra just så av rent ekonomiska skäl eller om ni så vill av energibesparande skäl med tanke på miljön.
Hmm, det blev visst bara en fråga, men jag återkommer säkert med fler framöver.
Skoj att du har lite trevligt jobb framför, det är ju det som är det som bästa tycker jag, resan fram till målet.
Ja jag skrev att jag har prioriterat andra fiskar före sandciklider, men jag har alltid försökt att ha sandciklider också, för att den snyggaste fisk jag har haft det var kilesan med 4 st utfärgade hannar i varsin grop, vilken fisk slår det.
Leif Persson har ju odlat sandciklider i säkert 30 år i stor skala så visst går det att få ekonomi i det också.
Jag blir salig när du nämner Hans Emilsson, vilken lokal och vilket vatten, vilka ytor, men hade inte han centralfilter i sina baljor? Det känns som att det var större kvalite på hans odling, men och andra sidan mycket dyrare att bygga upp, sedan om den var lättare att sköta och billigare i drift, det har jag ingen aning om.
Att golden och demasoni blir skygga det har inte jag hört något om.
Men att mina fiskar känner igen mina rörelser det är jag helt övertygad om, för om någon annan kommer in i lokalen så blir dom skygga en stund.Janne
Lägger in en bild på hur man kan montera 2 st 300 liters helglas baljor ovanför ett 840 liters, 840 baljan var full med vatten när jag gjorde min lilla ställning till 300 baljorna. Jag tog 2tum 6 till stolpar försänkte in 2 st längsgående fyrkantsjärn 3mm tjockt 4x6cm i fyrkantsprofil, la på en 30 mm köks skiva.