HåTråden är mycket intressant och lärorik Janne. Jag undrar över om du testat
uppfödning vid olika temperaturer. Ur ett "energi/kostnads" synpunkt vore det
intressant att veta om det är bättre att föda upp till 5 cm vid typ 29 grader
jämfört med 24. Det går ju åt mer energi vid 29 men å andra sidan borde det gå snabbare + ev mer foder så vilket är bäst ??.
Värmen kan ju vara lite problem, jag har ju alltid strävat att hålla en sån jämn temeratur som möjligt, på ett energisnålt sett.
Min lokal har aldrig varit för varm men däremot så har det varit lite för kallt i dom lägsta baljorna framförallt på sommaren när inte golvvärmen har varit på.
Det har förit med sig vissa problem, kommer till det senare. Ett problem med att att ha lokal i fristående hus.
Det är att där får man bära sina energikostnader själv, det vill säga jag kan inte få någon gratis värme.
Som tex som jag har sett i andra lokaler som en del har haft, det är inte ovanligt att den centrala värmen till fastigheten går genom källaren där oftast fisklokalerna ligger, och i en del lokaler så har ju tyvärr isoleringen råkat gå sönder så att det läcker ut lite värme från rören:I.
Och det är ju aldrig fel att få hlälp med den värmen till sina baljor.
Så ett tips, om du skaffar en lokal kolla om det finns sådana rör, nu inte sagt att man ska eftersätta underhållet så att isoleringen råka sönder.Ett annat problem att ha det i sitt eget kontra att ha det i en lokal i en stor gemensam fastighet, det är att man har eget varmvatten.
Jag såg ju till att få den största varmvattenberedaren och med dom största värme elementen till min värmepump, och den ställde jag in, att när jag bytte vatten så stängde jag av värmen på resterande huset.
Det gjorde att jag fick rätt så varmt, men inte tillräckligt varmt.
Och det är ju klart det tog ju 8 timmar att byta vatten och då hade man full gas på värmepumpen, så det kanske inte var så konstigt.
Jag hade ju även en återvinning med spirorör nere i lokalen, och dom öppnade vi rejält när vi ställde in ventilation när huset var nytt, allt för att vi skulle få ett bra drag och cirkulation på luften, och dom satt längst upp i taket, takhöjden var 240, det fick jag också säga till från början att jag ville ha högre takhöjd, man ville ju kunna stapla några baljor på höjden.
Men för att få ännu jämnare temperatur ska man nog sätta in några fläktar till, bild kommer.
Ja nu till problemet med att ha ojämn temperatur i baljorna.
I dom lägsta baljorna som alltid var kallare, det var framförallt yngelbaljorna som bara gick på luftfiter, dom större baljorna hade jag ju lite motorpumpar som hjäpte till med uppvärmningen.
Så i dom baljor som var lägst ner försökte jag lägga lite större yngel utan mbuna och haplisar, aulonocaror, sandlekare och troffar dom la jag längst upp eftersom det var varmare där, för dom var mycket mer beroende utav värmen att ta till säga näringen utav maten.
Det är precis som att metabolismen slutade att fungera ju kallare det blir.Janne
Bild 1 en bild på spirorören och ventilerna till återvinningen till värmepumpen.Man ser även hur jag har satt vatten lås på ett 540 och 4 st 65 liters baljor, och att dom är kopplade på samma tryckledning, man skymtar 1/2 tums slangen med kranar mellan baljorna.
Bild 2 en bild på en fläkt som är bra att ha om man har ojämn temperatur i baljorna.
Bild 3 Yngel på en firefish ca 6 cm, tagit idag, det har nog kapacitet att bli rätt så bra.