Jag tror nog tvärtemot Malawianne. Dvs en Malawikrabba på framsidan kan öka intresset för medlemskap. Därmed inte sagt att fokus inte skall vara på ciklider, men om man tar de sista åren så upplever iallfall jag ett minskat intresse för sjöciklider. Och det kan ju också vara en förklaring till medlems nedgången. En bredare tidning lockar givetvis en bredare läsarkrets och förutsättningarna för att vinna tillbaka gamla och vinna nya medlemmar torde öka därefter. Har man sedan rätt balans kanske man kan på upp intresset för sjöciklider igen. Sedan även om jag själv är inbiten ciklidist så läser jag med nöje det mesta jag kommer över Maltidningen, killibladet och senast gyppybladet
Och den som tror att man inte kan hämta både nyheter/ideer o inspiration till sin egna ciklidvärld ur dessa har nog ett o annat kvar o lära.
Så jag tycker nog både NCS o Ciklidbladet är på rätt väg.
Tycker sedan att styrelsen sköter stipendierna pårätt sätt och att de skall vara finasierade avmedlemsavgiften såvida man inte kan hitta någon sponsor.
Ja Kaj, jag håller med om att det är alldeles för lite på focus på sjöciklider, och det har varit en trend i bladet dom senaste åren, att det blir mindre och mindre sjöciklider.
Och därför tror jag att många medlemmar lämnar oss, jag ser ju här på detta forumet att det blir mindre och mindre ciklider, ju fler med andra intresse än ciklider kommer till vårat forum, och det gör ju sitt till att fixering på ciklider avtar.
Jag lägger in lite stadgar för vad våran förening står för.Janne
En parentes, står det något om krabbor där;););)
§ 2 Föreningens ändamål Föreningen har till ändamål att:
främja intresset för ciklider inom akvariehobbyn i de nordiska länderna
underlätta kontakt och verka för ett gott kamratskap mellan föreningens medlemmar genom till exempel tidningsutgivning, webbsida och stödjande av lokala grupper
stödja internationellt samarbete inom föreningens intresseområde
främja ett allsidigt utbud av ciklider på den nordiska marknaden genom exempelvis stimulerande av inhemsk seriös odling och prisvärd sund import
stödja bevarandet av utrotningshotade ciklidarter och deras habitat