Ja det omslaget var värre. hur gick det igenom utan att få kritik,
Det fick en hel del kritik, positiv sådan :)
[/quote
]Ja jag har ju tagit upp lite kritik några gånger innan, till våran styrelse, och det är alltid samma folk som svarar, sitter dom inte i styrelsen så har dom suttit där förut.
Om du lämnar kritik till styrelsen känns det naturligt att styelsen svarar.
[/quote
]Ja, det kanske är så att jag är den enda som vågar stå upp, för vissa saker som jag tycker är fel.
Eller så tycker de flesta att det är bra med en krabba på omslaget. Det är bra att man står för sina åsikter! Om du vill stå upp för din åsikt att det är för lite artiklar om sjöciklider i CB så lämna in ett par såna till redaktören, det skulle han säkert uppskatta.
[/quote
] Eller är det så, att ni i styrelsen har 100 % rätt, och då finns det ju ingen anledning för någon att lägga in något inlägg, därav blir ju kontentan att det inte blir några andra inlägg som tycker annorlunda.
Det är bra och viktigt men en diskussion, speciellt nu när föreningen har haft ett par år med minskande medlemsantal. Men även om man lämnar kritik får man acceptera att det finns andra åsikter.
På 90-talet när CB hade en tydlig tyngdpunkt mot sjöcikliderna så blev det början till en nedåtgående trend för föreningen. Tidningen kallades av vissa för Malawi-/Tanganyikabladet, med all rätt. Den stämpeln tog lång tid att tvätta bort och jag hör fotfarande det felaktiga påståendet att det bara är Malawi-/Tanganyikaartiklar i Ciklidbladet, och att de därför inte är intresserade. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med medlemmar som har det specialintresset för att det ska fungera att köra en så smal inriktning.
Ju bredare innehåll tidningen har ju större intresseunderlag får den. Sen hände det mycket mer på Malawi-/Tanganyikafronten under 90-talet med ständigt nyfunna arter och nya importer. Idag har det stagnerat och nyheterna idag begränsas till att det ibland kommer någon ny odlingsform, eller att någon ciklid som redan finns i våra akvarier beskrivs vetenskapligt.
Sen har Ciklidbladet innehållit så många sidor de senaste åren att det ena inte behövt utesluta det andra.
Under min tid som redaktör kom det in väldigt lite artiklar om sjöcikliderna. För att kompensera det togs det in artiklar av Ad Konings och utbytesartikar från utländska föreningstidningar.
Jag tog mig friheten att svara även om jag är "diskad" från att besvara dina frågor genom att ha suttit i styrelsen ;).