På något sjukt sätt blir man ingen riktig ciklidist om inte målet är att odla minst ett par arter, helst fler. Detta var faktiskt en av anledningarna att jag bestämde mig för att lägga ner helt för några månader sedan, jag kunde inta ha en enda fisk utan att jag kände mig tvungen att försöka odla på den, en del av skulden till detta bär utan tvekan NCS
2. En period var forumet nästan ett renodlat "fotoforum", med fantastiska dikussioner om hur exklusiv kamera man skulle ha, och vad senaste objektivet kostade, detta fick mig att helt sluta att fota mina fiskar, eftersom jag aldrig skulle komma på tanken att lägga så mycket pengar på en kamera.
3. Tidningen är för professionell, detta kan låta som en motsägelse för alla gillar väl en glassig och "glossy" tidning. Men jag hävdar det kan vara avskräckande för de som kanske är sugna på att skriva en artikel, dels för att man omöjligt kan få fram den kvalitet på foton som krävs för att de numera väldigt kräsna läsarna skall bli nöjda.
1/ Jag har inte odlat och dragit upp en fisk på åtminstone 10 år:I
2/ Allt har väl nyhetens behag, om det nu gäller en ny fantastisk fiskart, ett nytt revolutionerande filter, eller för den delen nya fotoförutsättningar med nya kamerasystem. Man kan då välja mellan att dras med och bli superfanatiker i "ämneet", eller nyfiket titta på och bara försöka hålla lite koll. De förstnämnda brukar ofta tröttna totalt efter en tid, medan de sistnämnda oftast hänger kvar
3/ Tror jag är helt fel - varje TIDIGARE nedgångsperiod har berott på att tidningen börjat bli riktigt dålig och då kommer heller inga artiklar in. På den tiden jag kom med i styrelsen så rasade medlemsantalet och CB var rätt kass, inga medlemsartiklar kom in etc. Då vände vi det med en utökad tidning, helt ny layout "profesionell" design etc. etc. Styrelsemedlemmarna fick då i början i uppgift att skriva artiklar eftersom inga medlemsartiklar kom in - men ganska snart efter den layoutmässiga uppryckningen så vände det och medlemsartiklar började ramla in.
Så jag köper inte alls argumentet att medlemmarna inte skriver för att tidningen är för bra - det funkar normalt faktiskt tvärtom.
Nedgången idag hänger dock inte på att CB är dålig, tvärtom så är den för tillfället mycket bra, jag tror det har andra orsaker.
Därför tycker JAG att det inte längre är roligt att skriva i CB:
Man får absolut ingen längre någon respons på en artikel i CB - det är bara en massa halleluja rop om hur himla bra tidningen är. Artiklarna som finns i den kommenteras nästan aldrig - tänk om man åtminstone blev sågad tvärs med rotknölarna för det man skrev. Nu möts man av kompakt likgiltighet och apropå rotknölarna så känns det som om man lika gärna kunde ha skrivit sin ariklel för en säck med potatis.
Det var fan imig oerhört mycket bättre förr - då diskuterades Ciklidbladet.
Jag skriver fortfarande lite i CB av "plikt", men hur tror ni det känns för en nykomlig som har kämpat länge med att få ihop en artikel, som går och väntar på tidningen dag efter dag, så ramlar den ner i brevlådan - man läser den och glädjs över vad man åstadkommit och är himla stolt. Man rusar in och kollar datorn vad som skrivs om artklen som man har kämpat så med - svaret är inget. Det går dag efter dag och inte en jäkla kommentar utan man möts bara av en kompakt likgiltighet. Hur jäkla kul tycker den personen det är att en gång till skriva en artikel i CB.