När det gäller forumet så anser jag precis som med Ciklidbladet att man bör bredda innehållet. Varför ska man styra vad som ska diskuteras i forumet? Är det inte bättre att låta medlemmarna diskutera det dom vill diskutera? Lite större acceptans och förståelse för andras intressen tror jag skulle göra gott.
Här är några exempel som jag hittade i denna tråden:
4. Lite självinsikt om dötrista trådar (typ ett klick för skogen) hur många medlemmar tror ni att det skapas av att man klickar varje morgon o ska ropa det till hela världen
[/quote
]Sedan den tråden om att klicka för skogen, där är vi helt överens, lägg den på övrigt så att vi slipper se den på första sidan, det gynnar inte våran ciklidförening.Janne
[/quote
]2. En period var forumet nästan ett renodlat "fotoforum", med fantastiska dikussioner om hur exklusiv kamera man skulle ha, och vad senaste objektivet kostade, detta fick mig att helt sluta att fota mina fiskar, eftersom jag aldrig skulle komma på tanken att lägga så mycket pengar på en kamera.
[/quote
]Jag vill inte läsa om någon utredning om att vi inte kanske kommer att ha fiskar senare. och heller att vi ska rädda en gammal skog eller att det finns trådar som handlar om runda saker eller en fototråd som man läger in förstorade gem med ett jättemakro.
Två saker som inte verkar vara uppsakattade att diskutera i forumet är miljö och foto. Däremot verkar det helt okej att diskutera sport, Alliansen och musiksmak för att ta några exempel. Jag har inget emot något av detta utan tycker att det bör finnas en förståelse för att vi har olika intressen, det jag inte är intresserad låter jag bli att läsa helt enkelt.
De enda som jag ogillar att se i forumet är kommentarer om vad man inte ska skriva om och vad man ska skriva om. Vill folk diskutera miljöfrågor och foto så beror väl det antagligen på att det finns ett det finns ett intresse av att diskutera detta. Att försöka styra vad som ska diskuteras är förmodligen det bästa sättet att minska intresset för forumet.
NCS har beslutat att prioritera miljöfrågor högre att skapat en egen kategori för det. Då är det väl lämpligt att diskussioner om det ligger där?
Sen tycker jag att det är konstigt att det alltid kommer komentarer om dyra kameror. Vi har helt enkelt olika intressen och varför inte acceptera det. Ingen har väl tvingat någon att köpa dyra kameror eller påstått att man måste ha det? Tvärtom tycker jag istället att det kommer kommentarer om att man kommer långt med enkla grejor och tips om begagnat. Varför kan man inte få ha en lite bättre kamera, när det i andra trådar kan diskuteras platt-TV, bilar och andra dyra intressen utan det kommenteras på samma sätt?
Det bästa sättet att locka hit fler tror jag är att låta folk diskutera de dom vill diskutera. Tycker man att det är för lite diskussioner om det man själv är intresserad av, då känns det vettigare att starta en tråd om det istället för kritisera de diskussioner man inte är intreseerad av.
Vissa vill avbilda ett stycke natur i sina kar, andra vill odla fram spektakulära avelsformer och bryr sig mindre om hur karen ser ut. Vissa gillar afrikanska ciklider, andra amerikanska. Vissa gillar att ha andra fiskar tillsammans med sina ciklider mendan andra enbart har ciklider.
Vissa gillar sport andra inte. Vissa är fotointreserade och unnar sig en bättre kamera, medan andra hellre lägger pengarna på en motorcykel eller båt....osv...osv
En större förståelse och acceptans för att vi har olika intressen skulle skapa ett bredare och intressantare forum som lockar fler tror jag.
Andra saker som skulle hjälpa till at öka intresset för forumet tror jag skulle vara t ex bloggar, chat (shoutbox) och möjlighet att posta större bilder.
Annars tycker jag att det framkommit många bra idéer i denna tråden om hur man kan exponera föreningen bättre.