Janne Jag vet att du skämtade så då gjorde jag det med.
Ja vi äter extremt annorlunda nu jämfört med 30 år sedan, vi äter extremt mycket mera kött än människan någonsin ätit under hela dess existens. Jag förstår din poäng att vi måste äta mera grönt och mindre kött, min poäng är att vi kommer aldrig att göra det inom en rimlig tid och att den dagen alla människor har förstått det så måste vi ändå ändra om hela samhällsstrukturen/välfärden.
Ekologisk märkning av våra matvaror och för att försvåra för oss konsumenter görs medvetet krångligt med flera olika typer av certifieringar, inom en snar framtid kommer alla produkter vara märkta med någon form av "Miljöcertifiering" och vi kommer inte ha en aning om...om de verkligen är miljövänliga eller inte. Marknaden styr politiken.
Mvh Janne
Det jag ser som den "enkla" lösningen är att propagera för att vi ska äta mindre kött. Som med växthuseffekten ungefär fast troligen mycket enklare att genomföra. Kör inte bil i onödan och köp bensinsnål bil liksom.
Har du en bättre ide? Vad ska göras inom rimlig tid? Din poäng blir ju bara tuta och kör utför stupet eller? Ja, jag har läst dina inlägg. Men jag får inte ihop att vi inte kommer minska köttätandet och därför är mer grönsaksätande av ondo. Eller vad menar du egentligen?
Det gjordes en beräkning för fem tio år sedan som i princip kom fram till att om vi "kastar" en tredjedel av jorden och använder den till extensivt jordbruk så kan vi spara resten. En annan beräkning visar att det skulle vara chockerande billigt att bevara det mesta av jordens biologiska mångfald.
(Ni som känner igen detta kan rota fram det, döda inte diskussionen genom att kräva källor, snälla),
Så Janne, skriv gärna tre punkter, en mening per punkt, vad du vill se.