Janne När tråden väl kom till kärnpunkten dog den, är det för att akvarister själva egentligen tycker att de inte har några hållbara argument som rättfärdigar sitt handlande och ser sig själva som djurplågare??
Nej, jag ser mig inte som djurplågare. Fast det är sant att jag har haft ihjäl en hel del fisk, via okunskap och misstag.
Men vad är då argumenten för oss akvarister? Självklart blir det personligt, även om en del argument torde kunna försvaras av många.
1. Att titta på fisk/akvarium är rogivande. Månne inget bra argument, men det är nog kärnan i min "hobby".
2. Fisk och akvarium lär mig förstå naturen. Min förståelse kan sedan användas för att få andra att förstå naturen. Bättre argument, som kan utvecklas en hel del.
3. En del fisk finns idag enbart i akvarium och är utrotade i naturen. Kruxet med det argumentet är att det kan jag inte använda personligen. Har inga sådana fiskar. För att försvara hobbyn i stort är det dock bra.
4. En del VF-fisk ger försörjning åt lokalbefolkningen. Bra argument, dessutom i kombo med att bevara naturen. Krux: handlar om ett fåtal arter, en del andra arter är i mina ögon mer tveksamma.
Har ingen riktig ork att utveckla och komma på fler argument idag, det vart lite sent igår.