"Lundensis"Problemet är att Djurens rätt struntar i miljön. Som Kjell skrev, de tycker att all djurhållning är förkastlig oavsett syfte. Bl.a. därför menar jag att det är meningslöst att resonera med dem.
Jag vet och jag menar inte att vi ska diskutera med dem, vad jag menar är att idag står de ensamma med alla argument mot djurhållning utan att något motstånd från oss när det gäller akvariefiskar. Och då är frågan om man ska låta dem agera ensamma och vi tysta se på eller om man ska framföra våra egna argument för att hålla akvariefiskar vilket lämpligtvis kan göras på våra föreningars hemsidor.
"Ola"Med "lätt" menar jag lättare än de andra domedagsproblemen;)
Jag kan dra till med en siffra men det betyder ju inte ett smack. Det handlar mer om att det inte finns något annat alternativ förutom viss science fiction som knackar på dörren t ex syntetiskt kött.
Men jag fattar fortfarande inte vad det är du vill diskuttera här? Soja odlas för att köttdjur ska få mat. Detta löser man alltså inte med att äta mindre kött för då går det åt mer mark till grönsaker???
Jag försöker inte vara otrevlig, men jag har försökt och försökt att förklara vad jag menar med "lätt" i säkert 20 inlägg och tycker inte att jag ska behöva göra det en enda gång till.
Och jag försöker pedagogiskt att förklara i inlägg efter inlägg att det ni förespråkar är rätt men att den tiden som behövs för att uppnå resultat inte finns, men för det behöver man ju inte skita i det utan att låta de redan idag existerande stora organisationerna arbeta med den frågan.
Istället försöker jag förklara utan att vara otrevlig att det som man kan göra som liten enskild förening är att förespråka och argumentera varför vi håller fiskar i akvarium och vilka fördelar det har för det vilda beståndet.
Det var där denna tråd startade och det är liksom kärnpunkten i diskusionen även om vi halkade in på närliggande områden.
"Ola"Ja, de argument som de har som vi tror kan "få fäste" hos allmänheten. Jag tycker inte att vi ska ödsla tid på att det är fel att hålla akvariefisk. Fast ett svar på detta med "fiskar simmar över stora sträckor" så kan vi ha en policy MOT vissa fisktyper. Samma med vissa odlingsformer, men där riskerar vi att få en infekterad debatt också. Papegojfisken är väl kanske den enda odlingsformen som ens är "bubblare" på en lista av odlingsformer som vi skulle vara mot. Jag skulle nog rösta "nej" om förslaget dök upp att NCS skulle vara "mot" dessa firrar, men kanske "ja" att vi skulle vara mot kraftiga deformeringar och slöjfenor som påverkar simförmångan rejält. Även detta ett minfällt. Vi kan även stödja projekt som Stuart Grant-fonden.
Nu börjar det likna den argumentation som behöver diskuteras oavsett om det blir en infekterad debatt, om den inte diskuteras så är det för att vi saknar argument och viljan att rannsaka oss själva.
Mvh Janne